Opera tenker så det knaker

Må finne sin viktigste tekst noensinne.

Opera er blant de fem store nettleserne som får de mest fremtrendene plassene i den europeiske valgskjermen for nettlesere som Microsoft snart skal rulle ut i Windows.

Dette er en gylden mulighet for samtlige av nettleserprodusentene til å fortelle om sitt produkt.

Tor Odland, kommunikasjonsdirektør i Opera Software, forteller til digi.no at selskapet nå forbereder seg på flere måter.

- Det ene er hva som skal stå på flaten som vises i valgskjermen. Budskapet som vi skal komme med her, blir svært viktig, sier Odland. Det er viktig at dette er et budskap som tiltrekker seg oppmerksomhet, siden brukerne sannsynligvis ikke bruker mange sekunder på hver av valgmulighetene.

- Vi legger også inn et ekstra støt med nettleseren nå, sier Odland og nevner blant annet at nettleseren nå er verdens raskeste. Odland snakker da om den ennå ikke lanserte 10.50-versjonen, som gjør det svært bra i flere ytelsestester.

- Vi ser også på blant annet om serverne våre, for å kunne håndtere trafikken

Odland tror ikke det blir noen plutselig storm, og mener det fortsatt er uklarheter rundt datoen for utrulling. Han sier at utrullingen dessuten vil skje gradvis, med bare noen land fra starten av.

Microsoft har dog sagt at det virkelig vil ta av fra og med den 17. mars.

Odland mener det er vanskelig å si noe om hva som kan forventes i økt nedlasting etter at valgskjermen blir tilgjengelig. Men siden det dreier seg om svært mange brukere av både Windows XP, Windows Vista og Windows 7, er potensialet nødvendigvis på mange millioner brukere.

    Les også:

Til toppen