Opinionslederne får større påvirkningskraft med Internett

Samfunnets nye opinionsledere har større påvirkningskraft enn noensinne, og bruker Internett aktivt som informasjonskilde. Dette går frem av en ny studie.

En såkalt "e-fluential" er en person som uhyre aktivt bruker Internett som informasjonskilde. De besøker bedrifters hjemmesider, internettmedier, faglige forum, temasider og chatsider for å gjøre seg opp en mening om en sak.

Deretter bruker de meget effektivt en rekke online og offline kanaler for å spre sin mening til andre. De har stor påvirkningskraft, men kan gjøre stor skade. En e-fluential forteller i gjennomsnitt en positiv opplevelse til 11 andre personer, og en negativ opplevelse til 17 andre personer.

Dette skriver Burson-Marsteller i en pressemelding der selskapet forteller om en fersk studie av de nye opinionslederne.

I studien gikk det frem at disse opinionslederne er politisk engasjert og opptatt av sitt lokalmiljø. Svært mange av dem henvender seg til medier med forslag og tips. Mer enn en tredjedel av dem har nylig vært i kontakt med en politiker som representerer dem. Nesten alle e-fluentials kommenterer sine erfaringer om bedrifter og produkter til andre, og de blir trodd.

En typisk e-fluential er 41 år, gift, har god utdannelse, god jobb og et utstrakt sosialt nettverk

Ifølge undersøkelsen finnes det ingen spesielle demografiske trekk utover dette. Man finner disse opinionslederne i begge kjønn og i de fleste bransjer. Studien gir heller ingen spesielle indikasjoner om by/land, politisk tilhørighet eller økonomiske forskjeller.

- En virksomhet må identifisere betydningsfulle opinionsledere, sa Leslie Gaines-Ross, Burson-Marstellers forskningssjef, under presentasjonen av den nye studien.

- Man må følge med på hva som sies om virksomheten på Internett, og åpne sin egen webside for å høre folks meninger. Skal man endre opinionsledernes holdninger til et problem, må man imidlertid rette på selve problemet, siden disse personene er allergiske mot forsøk på spam og falsk PR. Det beste man kan gjøre er å sørge for å ha en god dialog med dem.

Ifølge undersøkelsen utgjør de såkalte e-fluentials cirka ti prosent av internettpopulasjonen, og denne eksklusive gruppen av nettbrukerne har mye mer makt på nettet en antallet skulle tilsi.

Disse opinionslederne er glade i innovative produkter og teknologi, og det vises på kjøpemønsteret.

67 prosent sier de av og til påvirker hvilke produkter vennene kjøper og 61 prosent hevder at de ofte prøver nye produkter før venner og kjente.

Du finner hele studien her.

Til toppen