Oppdaterer enorme online-spill

Origins Systems' Internett-spill, Ultima Online, bygges nå ut til å støtte 23.500 samtidige spillere. Spillet har solgt over all forventning.

Tre dager etter Ultima Online ble kommersielt utgitt, hadde 50.000 spillere kjøpt CD-ROM-en som inneholder spillet. Spillet, som i USA koster omkring 60 dollar, krever også et abonnement på Internett-tjenesten. Dette koster omtrent ti dollar i måneden. Ikke noe gratisspill, akkurat.

Ifølge WebWeek innså Origins tekniske personale etter fem dager at trafikken vokste så raskt at de måtte sette opp en ekstra server. Med denne hadde selskapet fem servere dedikert til å kjøre spillets interaktive verdener.

Origins senior visepresident, Richard Garriot, sier til WebWeek at man raskt skjønte at dette ikke var nok. Halvparten av alle de registrerte spillerne logget seg på hver da og spilte da gjerne i tre til fire timer i snitt.

Ultima Online, som over en tiårsperiode har kommet i åtte versjoner, er et av de mest populære fantasy-rollespillene for datamaskin noen sinne. Ifølge WebWeek hadde Origin fram til midten av desember levert ytterligere 80.000 kopier til forhandlerne.

Origin har nå servere på fem steder. Hver server består ifølge WebWeek av seks doble Sun UltraSPARC-II 300 MHz maskiner med 500 MB med minne, Cisco-rutere og Hitachi RAID-systemer. Serverne på øst- og vestkysten av USA er ekstra kraftige. Disse betjener henholdsvis hele Europa og Asia.

Alle serverne kjører tilsvarende utgaver av verdenen i Ultima Online. Dette er et fantasiland kalt Britannia med 32.000 skjermer med terreng. Ifølge WebWeek tar det ti timer å krysse verdenen.

Til tross for kapasitetsproblemene hittil, planlegger utviklerne av spillet den neste utgaven.

Christopher Yates, Origins teknologisjef, sier til WebWeek at Ultima Online II kan være tilgjengelig i løp av 12 til 18 måneder, men han ønsker ikke å gå inn på detaljene rundt spillet.

Til toppen