Oppfinnsom telefonkatalog

1999-utgavene av telefonkatalogen preges av tekniske nyvinninger som Ugelstad-kuler, juksemaskiner og spraybokser, som alle er eksempler på norske oppfinnelser. Telenor har sammen med Patentstyret funnet fram til lokale oppfinnelser som skal prege hver enkelt landsdels telefonkatalog.

Telenor og Patentsyret har hatt nok å velge i over temaet "norske oppfinnelser".

- Telenor har også hatt en slags oppfinnerrolle ved å ligge i forkant av utviklingen og innføre ny teknologi. Vi ser det derfor som et naturlig valg å la norske oppfinnelser prege telefonkatalogen, sier informasjonsdirektør i Telenor Media, Sissel Faller.

De første Oslo og Akershus-katalogene er på vei til telefon-abonnentene, mens de andre katalogene kommer på løpende bånd utover året, der den siste er katalogen for Troms, Finnmark og Svalbard som skal være ute senest 14. oktober.

Oppfinner-motivene på katalogene er alle hentet fra lokale oppfinnelser. Trøndelagskatalogen har for eksempel et motiv som skal fremstille Ugelstad-kulene, som er eksakt like store plastkuler. Kulene ble oppfunnet av John Ugelstad, som var en av landets mest fremtredende vitenskapsmenn i moderne tid. Forsiden for Oslo viser en kunstnerisk variant av sprayboksen som ble oppfunnet av Erik Rotheim i 1926 og det er et parkeringshus for sykler som preger forsiden til Akershuskatalogen. Dette er oppfunnet av Per Hollseth fra Lørenskog. Forsidene er designet av Svein Størksen.

Telefonkatalogen er landets mest leste bok, og daglig foretas det mer enn 6000 endringer i databasen som ligger til grunn for katalogene. Norges første "telefonkatalog" ble trykket på en avisside i Morgenbladet i 1880 og gav en oversikt over landets 169 telefonabonnenter. I 1999 viser telefonkatalogen en oversikt over mer enn 2 millioner telefonabonnenter.

I løpet av 1998 entret også andre aktører det norske telemarkedet, men telefonkatalogen gir fortsatt en komplett oversikt over norske telefonabonnenter uansett hvor folk har tegnet sitt abonnement.

Til toppen