Oppfordrer den digitale ungdommen til å skrive

Ungdom skriver mer nå enn før - både e-post, tekstmeldinger og i prategrupper på nettet. Det er en blanding av muntlig og skriftlig, men det er i hvert fall tekst. Nå kan det være penger å tjene.

Det er denne teksten - kommunikasjonsformen - nettbokhandelen bol.com og forlaget Aschehoug nå vil ha tak i.

På en pressekonferanse i formiddag fortalte aktørene at de sammen inviterer ungdom til skrivekonkurranse. Deltakerne må være mellom 15 og 25 år, og fristen for innsendelse er 1. mars. De fem beste bidragene blir, i tillegg til å belønnes med en pengepremie, lagt ut på nettsidene til bol, hvor det også finnes flere opplysninger om konkurransen.

Stina Hammarberg, markedssjef i bol.com, vil ikke at alle innsendte bidrag skal publiseres. (Hun håper på mellom 300 og 400 bidrag).


- Fem, eller kanskje ti bidrag vil publiseres hos oss. Disse plukkes ut av en jury som er kvalifisert til å vurdere innholdet, sier hun til digitoday.no.

Hammarberg mener det er viktigere med kvalitetskontroll enn at ungdom får se alle deltagernes bidrag på nettet. - Dessuten har det med kapasiteten vår å gjøre, legger hun til.

Blant de som sitter i juryen er forfatter Ari Behn og redaktør og standup-komiker Shabana Rehman.


Ari Behn tror at selv om temaet for konkurransen er å "sette ord på følelsen 2001" kommer 90 prosent av de innsendte bidragene til å handle om kjærlighet. De ti resterende prosentene regner han med vil uttrykke en eller annen form for sammfunnsengasjement.

For de (sannsynligvis) mellom 290 og 395 deltakerne som ikke får sine skriverier antatt og publisert, verken på bol.com eller i bokform som tekstsamling i Aschehougs ungdomsserie "Volum" til høsten, kan kanskje det norske selskapet Kolofon sin nye programvare være løsningen.

Her kan alle trykke sin egen bok for en billig penge. Men det kan du lese mer om i en annen artikkel.

Norsk IT-selskap lar alle gi ut egne bøker - raskt og billig

Til toppen