Oppga feil annonsetall

Scandinavia Online (SOL) hevder at selskapet oppga feil tall til ThunderHouse og direktør Jan Grønbech i annonsetesten som digi.no publiserte før i dag. SOL mener at det er de som er best i ThunderHouse-testen.

Tidligere i dag skrev digi.no om testen mediedirektør Jan Grønbech i Thunder House Media hadde foretatt med sammenlikning av samme annonse på seks av de viktigste nettstedene i Norge (se relatert artikkel i margen til høyre). Scandinavia Online kom på tredje plass, men nå sier SOL at det må ha skjedd en misforståelse.

Ifølge SOL er tallene for to kampanjer blitt regnet sammen, og at det dermed er SOL som har den beste klikk-raten.

- De riktige tallene for test-kampanjen er 2.000 eksponeringer og 25 klikk, det vil si en klikkrate på 1,25 prosent. Grunnen til feilen er at en annen kampanje som ThunderHouse Media kjører på SOL har blitt regnet inn, sier Bjørn-Erik Glenne, storkundeansvarlig i SOL.

Jan Grønbech, tidligere annonsesjef i SOL, sier dette til digi.no:

- Etter bannertesten, som Thunder House Media gjennomførte for å kartlegge om nettstedene klarte å levere riktig statistikk, ringte SOL og opplyste at statistikken ThunderHouse fikk fra SOLs/NetGravity's trafikksenter var gal. Korreksjonen viste at SOL leverte 2.000 visninger og 25 klikk og at de derfor ble best på klikk, men korreksjonen viste også at de ikke klarte å levere riktig statistikk over telefonen. Da kan man jo spørre seg hva som er best.

- Grunnen til SOL leverte feil statistikk var at de la til en annen ThunderHouse-kampanje på Kvasir på toppen av testen. Denne kampanjen hadde så langt fått 711 oppslag og 1 klikk. Derfor ble oppslagstallene noe høyere enn det skulle vært, forteller Grønbech.

- Er ikke 711 eksponeringer og étt klikk ganske lite?

- Jo, det er lite, bekrefter Grønbech.

Selv om Grønbech nå ser at man må dobbeltsjekke tall, var hans utgangspunkt at dette var en ordinær bestilling av en annonse fra en vanlig kunde.

- ThunderHouse Media kunne sjekket statistikken selv, gjennom sin egen inngang til NetGravity og burde nok gjort det for å dobbeltsjekke. Men poenget med testen var å simulere en vanlig annonsekunde på nettet og se hvordan servicegraden og kostnadseffektiviteten var blant aktørene. De fleste annonsører ville nok velge å få statistikken overlevert på en annen måte enn ved å tolke en NetGravity rapport for første gang på egen hånd, sier Grønbech.

Til toppen