Oppkjøp kan bety Kina-åpning for norsk IT

Kinesiske Symbio kjøper kinesiske Ethos, som ledes av nordmannen Olav Nedrelid.

Det kinesiske utviklingsselskapet Symbio, med over 1400 ansatte fordelt på 22 land, og hovedkvarterer i Beijing, Tampere (Finland) og San Jose (California), melder at de har kjøpt et annet utviklingsselskap, Ethos Technologies.

Ethos ble stiftet i 2005 av nordmannen Olav Nedrelid, kineseren Fang Hao og amerikaneren Philana Lo. Nedrelid er konsernsjef, med base ved hovedkvarteret i Beijing. Selskapet har spesialisert seg på forretningsløsninger i nettskyen, med innslag av sosiale tjenester. Ethos har rundt 200 ansatte, hvorav fem ved et kontor i Oslo. Det er også et kontor i Stockholm.

Noe av forretningsgrunnlaget for Ethos har vært å gi norske teknologiselskaper tilgang til kompetanse og kapasitet i andre land, særlig Kina.

De fem ansatte i Norge har brukt sitt internasjonale kompetansenettverk til å hjelpe både oppstartselskaper og etablerte aktører innen program- og maskinvare med produktutvikling.

– Norske teknologer er knallbra, men det er ikke nok av dem. Vi gir teknologiselskaper tilgang til svært kompetente kinesiske teknologer som er vant til å jobbe med norsk ledelse i tett samarbeid med kundene på deres teknologiprosjekter, sier Kjetil Bakke, country manager i Ethos Norge.

Ethos sier det vil styrke denne delen av virksomheten at de nå går inn i Symbio.

Nedrelid beskriver Symbio som «et ledende internasjonalt IT-selskap med fokus på forskning og utvikling for etablerte merkevarer». På kundelisten er blant annet China Mobile, General Electric, IBM, PayPal, Microsoft og Nokia. Spesialiteten er å ta på seg oppdrag med å lage «funksjonsrike, integrerte bedriftsløsninger», ifølge selskapets selvbeskrivelse.

Kjøpet av Ethos tilfører Symbio verdifull kompetanse innen nettskyen og sosiale tjenester, heter det.

Symbio-sjef Jacob Hus legger til at kjøpet skal «styrke oss på co-creation-prosjekter».

«Co-creation» er et begrep skapt av teoretikerne C. K. Prahalad og Venkat Ramaswamy i en artikkel i Harvard Business Review i 2000: «Co-Opting Customer Competence», og som de videreutviklet i boka The Future of Competition: Co-Creating Unique Value With Customers.

Ideen er å bygge et kundeforhold på et tett integrert partnerskap, og at kunde og leverandør skal gå sammen om drive fram forskning og utvikling av nye produkter og tjenester.

For idérike norske teknologiselskaper i beit for ressurser, skulle det bety at å få nye Symbio som leverandør kan tilføre et vesentlig løft, ikke bare fordi de gjør det man betaler dem for, men fordi de også bidrar med egne ideer og et internasjonalt kontaktnett, til felles beste.

Til toppen