Den svenske avisen Vision skriver mandag at det er stor interesse for Internett-konsulentselskap som Icon Medialab og Framfab blant de tradisjonelle konsulentselskapene. Grunnen er at de nye konsulentselskapene har opplevd et regelrett slakt hva aksjekursen angår.
- Naturligvis er vi eksponert for oppkjøp etter kursfallet. Det er ingen overraskelse at vi er attraktive for selskap som McKinsey & Company og Andersen Consulting, bekrefter styreformann Bjørn Nordstrand i Icon Medialab.
Vision skriver at rykter i det britiske finansmarkedet skal ha det til at konsulentkjempen Ernst & Young vurderer oppkjøp av det svenske konsulentselskapet Framfab.
Verdien av Framfab er totalt marginalisert etter knefallet i aksjekursen, og vurderes nå til omtrent 2 milliarder svenske kroner. Aksjekursen har vært oppe i rundt 30 milliarder svenske- når sjøen var som høyest.
Framfab-gründer, Jonas Birgersson, vil ikke kommentere Visions rykter om oppkjøp. Men dy seg klarer han ikke, selv om han solgte halvparten av aksjene sine i selskapet.
- Det er klart at når bransjesegmenterte Internett-konsulenter er så lavt verdsatt så vil utenforstående aktører agere. Men samtidig som selskapene er verd veldig mye penger, så er det de ansatte som er verdien.
- De ansatte må syntes at det å gå sammen med et annet selskap er en god ide. Dette kan være vanskelig hvis man skal gå sammen med en tradisjonell konsulentspiller, sier Birgersson.