RESULTATERFINANS

Oppkjøpsbølgen er ikke forbi.com

Det kraftige børsfallet i teknologisektoren har ført til færre oppkjøp og fusjoner. Men dette er bare midlertidig. Det hevder en studie fra konsulentselskapet McKinsey & Co.

Sigvald Sveinbjørnsson
16. juni 2000 - 13:47
Les om en fusjon som gikk dunken:
Cell/Mandator utsetter tysk fusjon
Pixelpark avlyser fusjonen


Mange mener at oppkjøpsgalskapen endelig er over, men skal man tro en studie utført av det kjente konsulentselskapet McKinsey & Co, er dette langt fra sannheten. I følge konsulentene Johan Nas og Hannelore Stickroth vil oppkjøpsbølgen slå til igjen med en gang markedet har stabilisert seg. Det melder Wall Street Journal.

- E-commerce utvikler seg enda med voldsom fart og med stadig flere aktører. Mange selskaper jobber mot den samme strategiske markedsplassen. Samtidig vil det bli færre overlevende enn i "den gamle økonomien"- hvor det var større geografiske og produktmessige barrierer å forsere, sier studieforfatteren Johan Nas til Wall Street Journal.

Oppkjøp og fusjoner innenfor det som kalles e-business, eller Internett-relatert virksomhet, har steget dramatisk. I dette årets første fem måneder var 19 prosent av alle slike oppkjøp og fusjoner relatert til denne sektoren. Samme periode i 1998 var det bare 3,5 prosent av alle oppkjøp og fusjoner som kunne relateres til Internett-relaterte bedrifter og forretninger. Disse tallene er relatert til verdien av oppkjøpene, og ikke i antall oppkjøp.

Nord Amerika er ikke overraskende det mest aktive området i verden, med nesten 80 prosent av oppkjøpene og fusjonene. Men trenden i Europa og Asia er oppadgående og raskt akselererende. Men uansett er oppkjøpene i Europa og Asia enda små, og mange av dem nådde ikke grensen på 100 millioner dollar, 910 millioner norske kroner, for å bli tatt med i studien av McKinsey & Co.

Men siden april har antall oppkjøp og fusjoner stagnert dramatisk. Men trass dette er kreftene som drev oppkjøpsgaloppen videre fremover, enda tilstede. De to konsulentene mener at de rene Internett-e-commerce selskapene enda stresser hardt for å komme ut i markedet.

Det samme gjør selskaper som er fundamentert utenfor den digitale nettverksøkonomien. Disse selskapene må komme seg ut før eller siden, og er på full fart allerede i dag. For begge disse gruppene er det to ting som gjelder: Komme seg ut i markedet for å få fatt i flest mulig kunder og ekspandere geografisk.
Skal man gjøre dette er det nesten tvingende nødvendig med oppkjøp.

Siden man i 1998 til 1999 fikk en voldsom vekst i verdsettelsen av selskaper som fundamenterte i den nye økonomien har det blitt langt vanligere å kjøpe opp andre selskaper ved bruk av egne aksjer. I tidsperioden 1998 til 1999 var hele 81 prosent av alle oppkjøp, som konsulentene gikk gjennom, gjort ved aksjer eller aksjer og penger.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra