Oppkjøpsfeber innen norsk IT

Oppkjøpsbølgen skyllet over Norge i 2005, og økte gjennom hele året. Her er listen innen IT.

Oppkjøpsfeberen har rast i norsk IT-bransje i hele 2005. Men noen deler av bransjen har langt høyere feber enn andre. Dette gjelder spesielt bredbånd, søk og nettmedier. Innen bredbånd er det meste solgt eller til salgs. Det samme gjelder uavhengige nettsteder.

Ved starten av året var det fremdeles mange relativt store uavhengige nettmedier i Norge. Nå er det aller meste solgt til de store mediehusene. I løpet av året steg oppkjøpstakten betraktelig, og prisene gikk i været for de gjenværende nettstedene. Noen av de siste ble kjøpt opp rett før jul. Mozon.no og lommelegen.no er nå eid av Aller Internett, som også eier digi.no.

Et annet hett marked er søkebransjen, som også henger sammen med katalogtjenester og delvis rubrikk. Der ble Rosaindex.no tidligere i år kjøpt opp av Findexa, som nå igjen er kjøpt av Eniro.

Internettkatalogen.no ble dessuten nylig kjøpt av Schibsted Søk, som er en nystartet satsing som snart skal lanseres. Samtidig har Opplysningen1881.no bestemt seg for at de vil være med på Internett likevel, og kan fort bli en aktuell oppkjøpskandidat. Desstuen har Gulesider nylig lansert gratis rubrikkannonser for å konkurrere med Finn.no, samt søketjenesten Yelo.no. Den alle frykter er likevel Google, som i løpet av året har bygd opp både utviklingsavdeling og salgsavdeling i Norge.

Bredbåndsbransjen er like het. Like før jul fikk UPC Norge nye eiere. Investeringsselskapet Candover ga 3,6 milliarder norske kroner for UPC, og sikret seg dermed den tredje største leverandøren av bredbånd i Norge, med 6,6 prosent markedsandel, ifølge Post- og teletilsynet. Tidligere i år ble Catch, som er nummer fire på denne listen, solgt til Ventelo. Catch kjøpte for øvrig Bluecom i fjor og har ifølge PT 5,9 prosent av markedet.

Nummer to på listen, Nextgentel, har sendt ut mange signaler om at de er til salgs, dermed kan tre av de fire største snart ha skiftet eier. På toppen troner Telenor, som selv fikk godkjent oppkjøpet av Tiscali og kjøpte Bredbandsbolaget i fjor. For å blidgjøre Konkurransetilsynet måtte Telenor selge ut Tiscali-kundene som hadde oppringt internett til MTU Comlink. Av samme grunn gikk den norske delen av Bredbandsbolaget nylig til Hafslund.

De siste 18 månedene har det vært flere eksemplet på at selskaper kjøpes opp av selskaper som igjen kjøpes av større fisker. Dette gjelder for Bluecom, Catch og Ventelo, og for Rosaindex, Findexa og Eniro. Men den som trolig har tjent mest på et slikt kjøp er Chess, som etter kjøpet av Sense i fjor kunne få en enda bedre pris per kunde av Telia i år.

Innen andre deler av IT-bransjen er det langt mer stille på oppkjøpsfronten. Relativt få teknologiselskaper og selskaper som lager egen programvare har vært involvert i oppkjøp. Helt på slutten av året ble teknologiselskapet Chipcon solgt til Texas Instruments for 200 millioner dollar. Mot slutten av året fikk vi også balladen om Opticom og Fast, som nå ser ut til å løse seg.

Ementor solgte sin outsourcingsdel til Ergo, og Allianse fusjonerte med Egroup. I tillegg er det gjort en del mindre oppkjøp, men oppkjøpsklimaet er langt kjøligere enn i andre deler av bransjen.

Blant nettbutikkene er det bare mindre oppkjøp, men den nest største distributøren SMG, er solgt til Finske GNT, samtidig som et maktskifte ser ut til å være underveis blant aksjonærene til Scribona, som er størst i Norge.

Her er oversiktslisten over oppkjøpsåret 2005:

Medier/nettjenester:
Kvinneguiden.no – kjøpt av Orkla
Tinde.no – resten av aksjene kjøpt av Orkla
Hardware.no kjøpt av Orkla
N3Sport – 90 prosent kjøpt av Orkla
Barnimagen.no –kjøpt av Hjemmet Mortensen
dinbaby.com – kjøpt av Hjemmet Mortensen
Artoftaste.no – kjøpt av Hjemmet Mortensen
Klikk.no – kjøpt av Hjemmet Mortensen
T-rex.no – kjøpt av Bilforlaget
Mozon.no – kjøpt av Aller Internett
Lommelegen.no – kjøpt av Aller Internett
ITavisen.no – kjøpt av Aller Internett
IT-avisen Business, nå Dagens IT – kjøpt av Dagens Næringsliv
Teleavisen – kjøpt av A-pressen

I tillegg har A-pressen kjøpt 20 prosent av aksjene i Stepstone.

Søk/katalog/rubrikk:
Rosaindex.no – kjøpt av Findexa
Findexa – kjøpt av Eniro
Internettkatalogen.no – kjøpt av Sesam.no/Scibsted

Bredbånd/mobil:
Chess – kjøpt av Teliasonera
UPC Norge – kjøpt av Candover
Catch – kjøpt av Ventelo
Tiscali – oppkjøp godkjent for Telenor
Tiscali oppringt interentt-kunder – kjøpt av MTU Comlink
Bredbåndsfabrikken – kjøpt av Telenor som en del av Bredbandsbolaget i Sverige
Bredbåndsfabrikken – kjøpt av Hafslund
TDC – moderselskapet til TDC i Norge, er i ferd med å selges til en engelsk investorgruppe
Nextgentel – ønskes kjøpt av pengesterk partner

Andre deler av bransjen:
Chipcon – kjøpt av Texas Instruments
Ementors outsourcing – kjøpt av Ergogroup
Egroup – kjøpt av Allianse
SMG – kjøpt av GNT

– kjøpt av
Vogon et britisk selskap er kjøpt av Ibas

Trolig er det flere oppkjøp som burde vært nevnt, og hvis noen føler seg glemt er det bare å melde fra i forumet.

Internasjonalt har Oracle igjen slått til med kjøpet av Siebel, og eBays oppkjøp av Skype kostet oppsiktsvekkende mange milliarder for et så ungt selskap.

Blant tungvekterne er ellersLenovos oppkjøp av PC-divisjonen til IBM blant de mest oppsiktsvekkende, sammen med Benq sitt oppkjøp av Siemens mobildivisjon. Symantec fortsetter sitt kontinuerlige oppkjøpsraid og Sun kjøpte Storagetek.

Til toppen