Opprett webkonferanser med ny Acrobat

Adobe annonserte mandag en Acrobat-løsning for virtuelle møterom, i tillegg til Acrobat 8.

Adobe kunngjorde i går at versjon 8 av selskapets Acrobat-produkter vil komme på markedet i løpet november i år.

Hovedproduktene, Acrobat 8 Standard og Professional, skal få fornyet brukergrensesnitt, som skal gjøre det enklere for nybegynnere å finne fram. Blant annet skal vanlig funksjonalitet, slik som kombinering, signering og beskyttelse av PDF-filer, interaksjon med PDF-skjemaer, gjennomgang og samarbeid omkring dokument, samt oppstart av sanntids webkonferanser kunne startes med et enkelt klikk.

Adobe lover dessuten flere nyheter innen dokumentsamarbeid, gjenbruk av PDF-innhold, PDF-skjemaer, pakking av flere dokumenter og innen kontrollen over sensitiv informasjon.

Acrobat 8-produktene, samt den kommende Adobe Reader 8, skal få enkel tilgang til den nye Acrobat Connect-løsningen. Dette er en tjeneste som skal gi rask tilgang til virtuelle møterom eller webkonferanser. En Professional-versjon av Connect-løsningen skal tilby et større utvalg av samarbeidsverktøy enn grunnversjonen. Connect-løsningen er basert på tidligere Macromedia Breeze.

Acrobat 8 Professional kommer til både Windows og Mac OS X, mens Standard-versjonen bare blir tilgjengelig for Windows. Forventet utsalgspris i USA er henholdsvis 449 og 299 dollar.

Adobe vil åpne Acrobat Connect for en drøy måneds gratis testing i november. Tjenesten vil lanseres kommersielt i begynnelsen av 2007 og koste 39 dollar i måneden. Professional-utgaven ventes å bli tilgjengelig i desember i år.

En ny versjon av Adobes Creative Suite kan også ventes denne høsten til Windows og Mac. Versjon 2.3 Premium skal inkludere Acrobat 8 Professional, dessuten vil Dreamweaver 8 erstatte GoLive i denne pakken. GoLive vil fortsatt utvikles som et separat produkt.

Forventet utsalgspris for Adobe Creative Suite 2.3 Premium er 1199 dollar.

Til toppen