Oppsiktsvekkende e-post fra Internett-butikk

Garanti på ting man kjøper er nyttig. Men ofte er det slik at du som kunde må jobbe hardt for å få noe igjen for garantien, hvis du er så uheldig at det du kjøpte etter en stund går i stykker. Heldigvis finnes det unntak.

Historien er kort og begynte for omtrent ti måneder siden, da jeg i fjor høst bestilte noen datakomponenter fra ITbutikken AS i Danmark. Jeg hadde ingen erfaring med denne Internett-butikken fra før, men de hadde de laveste prisene på varene jeg skulle ha, og fortolling og den slags skulle de også ta seg av.

Nå husker jeg ikke lenger hvor lang tid det tok før jeg fikk varene, men jeg tror ikke det tok spesielt mye lenger tid enn jeg forventet, det vil si en ukes tid. Ikke noe å hisse seg opp for, i hvert fall.

Varene var som de skulle og de fungerer bra den dag i dag. Derfor har jeg i grunnen ikke tenkt mer på denne leveransen før det her om dagen dukket opp en e-postmelding fra ITButikken i e-postkassen min.

E-posten viste til min ordre fra 10 måneder tilbake, og forklarte at siden varene var utstyrt med 12 måneder garanti, var det nå bare to måneder igjen. Så hvis jeg skulle ha noe å klage på, burde jeg altså passe på å gjøre det innen de to neste månedene.

Det var altså en garantiutløpspåminnelse! Det tror jeg må være et ord jeg selv har funnet opp, for noe slikt har jeg aldri hørt om før (håper likevel noen andre har gjort det). Det er her altså snakk om en forhandler som oppfordrer kunden til å benytte garantien på varene kunden har kjøpt, hvis kunden skulle ha behov for det. De fleste forhandlere jeg har vært borti eller har hørt om, har jeg nærmest drevet forhandlinger med før de har gått med på at noe kan dekkes av garantien. Det er riktignok ikke snakk om så mange, det fleste varer ryker jo først dagen etter at garantien (og eventuelt reklamasjonsretten) har forfalt.

Nå har jeg ikke prøvd ITButikkens håndhevelse av garantien i praksis, men e-postmeldingen lover svært godt hvis jeg skulle få behov for dette. Men jeg håper selvsagt at varene fungerer godt i mer enn to måneder til.

Uansett, grunnen til at jeg skriver dette er at jeg ble imponert, og mener at det er noe andre forhandlere, både på nettet og i mer stasjonær form, kan ta lærdom av. For selv vanlige forhandlere kan registrere kundens e-postadresse, og den er alt som skal til for å sende kunden et slikt varsel - kostnadsfritt. For den andre informasjonen forhandleren trenger for å sende varselet, det vil si kjøpsdato, vareslag og garantitid, har jo forhandleren allerede.

Til toppen