JUSS OG SAMFUNN

Oppskrift for markedsførere i mislykkede nettfirmaer

Eller: noen gode tips før du legger deg flat på stranda i sommer.

30. juni 2000 - 16:10

Tips til markedssjefer i mislykkede nettfirmaer:

1. Benekt fallitten fullstendig. ("Vi fikk en meget positiv mottagelse i markedet")
2. Legg skylden på IT-konsulentene i konsulentselskapet ("De greide aldri å oppfylle våre forventinger")
3. Legg skylden på distributørene ("Det nytter ikke å drive e-handel i Norge, så lenge Posten og de andre aktørene ikke tilpasser seg den nye tiden")
4. Skyld på de etablerte konkurrentene, som bare seks uker etter lanseringen kom med sin egen Internett-løsning (den er alltid god, spesielt hvis det er sant.)
5. Skyld på eierne, som aldri forsto nødvendigheten av å sprøyte inn mer penger
6. Filosofér over problemene (og kostnadene) knyttet til det å bygge opp en ny merkevare i dagens marked.
7. Bruk store ord om viktigheten av å ta risiko i den digitale økonomien ("Om ikke norsk næringsliv skal bli fullstendig akterutseilt, må noen være foregangsfigurer")
8. Referer til andre som også mislyktes (CDNow, Boo.com ? ) Forresten, ikke gjør det.
9. Finn deg en annen jobb før noen legger merke hva som skjedde.

Tipsene er en parafrase over kapittelet Avoid the effects of failure fra boken Bluff your way in marketing. Jeg fikk den nylig av en kunde (!)

P.S.

Søkte forøvrig etter andre Bluff your way-bøker hos Amazon. Fant 73. Her er noen aktuelle perler:

  • Bluff Your Way in Football
  • Bluff Your Way in Computers
  • Bluff Your Way in Opera
  • Bluff Your Way in Whisky
  • Bluff Your Way on The Internet
  • Bluff Your Way in Sex
  • Bluff Your Way in Consultancy, og
  • Office Dirty Tricks: 50 Ways to Sabotage Your Coworkers and Bluff Your Way to the Top with Other.

    Helt til sist: Reiser du på ferie snart? Prøv denne:
  • Bluff Your Way in Paris
  • eller denne: Bluff Your Way in the Great Outdoors.


    Du finner alt her...
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.