Oppslagsverktøyet til Office går rett på Amazon

En webtjeneste fra Amazon lar brukeren finne og bestille bøker rett fra oppslagsverktøyet i Office System.

Den kommende utgaven av Microsofts kontorpakke Office System (tidligere kjent som Office 2003) har fått et nytt verktøy, kalt "Research Task Pane", som lar brukeren gjøre oppslag i tilrettelagte informasjonskilder uten å forlate applikasjoner som Word, Excel, Outlook, Powerpoint og Publisher. Tilretteleggingen kan skje gjennom en XML-basert webtjeneste, slik at også eksterne kilder kan gjøres tilgjengelig.

Hjelpemiddelet virker slik at du merker av ordene du vil slå opp, og får menyen med tilgjengelige oppslagsverk gjennom å klikke på høyre musknapp. Søket starter straks du velger oppslagsverk. Resultatet dukker opp i et eget vindu til høyre for dokumentet du arbeider med.

Oppslagsverktøyet er en videreutvikling av en egenskap kjent fra eldre utgaver av Office, der du kan slå opp i synonymordboka direkte, eller i spesielt tilrettelagte oppslagsverk som du har installert på PC-en. Microsoft Bookshelf fra 1999 har for eksempel en egenskap kalt "Quick Define" som la seg rett inn i Word 2000 og seinere.

Office System leveres med flere kilder som automatisk inngår i det nye oppslagsverktøyet, blant annet Microsofts egne ordbøker, synonymordbøker og leksikonet Encarta, samt flere tjenester fra tredjepart, blant dem nyhetssøk fra Factiva og oversettelse fra WordLingo. Det er ikke klart hva slags oppslagstjenester vil gjøres tilgjengelige i den norske standardutgaven av Office System.

XML-egenskapene til Office og oppslagsverktøyet gjør det mulig for utenforstående å lage webtjenester som kan integreres for direkte oppslag fra Office-applikasjonene.

Internettbokhandelen Amazon.com har gjort bruk av dette, og kunngjør "Amazon.com Research Services for Microsoft Office System". Tjenesten lar deg merke for eksempel en boktittel i et Word-dokument, og slå den direkte opp i Amazon.com uten å gå omveien om nettleser og kopier-og-lim. Tjenesten lar deg også kjøpe bøker (!) uten å forlate Word.

Amazon-tjenesten for Office System krever nedlasting fra Microsoft-nettstedet Office Marketplace, der den vil gjøres tilgjengelig "seinere i høst".

Ifølge Microsoft vil det også være mulig for bedrifter å tilrettelegge tilgang til interne oppslagsverk til eget bruk.

Oppslagsverktøyet gjenspeiler hvordan Microsoft utvikler sine kontorapplikasjoner til stadig mer integrerte arbeidsverktøy. Andre eksempler på dette er den varslede integreringen mot Microsofts økonomisystemer, arbeidsflytverktøy og så videre.

Til toppen