- Oppspinn om ASK-produkter

- Multimedia Presentation kom til oss i går og tilbød oss å kjøpe selskapet, vi takket nei fordi det ikke ville være i tråd med vår distribusjonsstrategi, sier Ole Jørgen Fredriksen i ASK til digi.no. Fredriksen mener at Multimedia Presentation ønsker å skade ASK.

Etter at ASK takket nei til tilbudet, fikk de i dag beskjed fra Multimedia Presentation at selskapet brøt samarbeidet med ASK.

- Multimedia Presentation har nå tydeligvis til hensikt å ramme ASK på en eller annen måte, sier administrerende direktør Ole J. Fredriksen til digi.no.

Fredriksen karakteriserer påstanden fra Lars-Henrik Krogh i Multimedia Presentation som rent oppspinn.

- De feilprosentene vi har på våre nye produkter er helt på linje med hva man ser ellers på periférutstyr mener Fredriksen.

I følge Fredriksen er det vanlig med feilprosenter på 3-5 på nye produkter i en introduksjonsperiode, mens et normalt nivå er 2-3 prosent.

Multimedia Presentation hevdet at man på A4+ og A6+ har sett feilprosenter opp mot 50.

- Hvis Multimedia Presentation med feil mener lamper som ryker, så har ikke vi større problemer med dette enn resten av bransjen. Philips er den største leverandøren her og leverer 80 prosent av lampene i markedet, forteller Fredriksen.

Det har lenge gått rykter om at ASK har hatt store teknisk problemer med A4+, men dette er rykter som ASK kategorisk avviser.

- Vi kunne overhodet ikke overlevd i markedet med slike feilmarginer, sier Fredriksen.

I følge Fredriksen er det også direkte feil at Multimedia Presentation har 60 prosent av ASKs omsetning i Norge.

- Jeg antar at det korrekte tallet ligger på 30-40 prosent sier Fredriksen, som forteller at Esselte er selskapets største distributør i Norge.

ASK avviser også at Multimedia Presentation skal være forskjellsbehandlet som forhandler av ASKs produkter.

- Det spesielle med Multimedia Presentation er at selskapet har vokst fra å være distributør til å bli forhandler. Jeg mener det er en dårlig forretningsmodell å prøve å være både distributør og forhandler, sier Fredriksen.

Fredriksen avviser også at Multimedia Presentation har stått overfor andre betingelser enn andre ASK-forhandlere eller distributører.

På spørsmål om de endringene som ASK nå foretar i sin distribusjon av selskapets produkter i Europa kan skape ytterligere konflikter, svarer Fredriksen at konflikten med Multimedia Presentation delvis skyldes den spesielle posisjonen til selskapet og at ASK ikke var villig til å kjøpe Multimedia Presentation da de fikk tilbudet i går.

Fredriksen beklager at Multimedia Presentation nå ikke vil forhandle ASKs produkter, men mener at bruddet skaper gode muligheter for en bedre distribusjon i Norge.

Til toppen