Oppsplittingsklare AT&T sliter tungt

AT&T la onsdag kveld norsk tid frem bedre tall for tredje kvartal enn markedet hadde ventet. Men bedre enn ventet betyr ikke at AT&T går godt.

AT&T, som tidligere på dagen hadde lagt frem en plan om å splitte opp selskapet i fire ulike selskap (se egen sak), la onsdag frem bedre tall enn ventet for siste kvartal. Fremdeles viser fortjenesten fallende tendens, men takket være en god utvikling innen mobilvirksomheten blir ikke totalen helsvart. Det New York-baserte teleselskapet hadde en fortjeneste på 1,44 milliarder dollar i kvartalet, eller 38 cents per aksje, som er et par cents over de forhåndsantydningene analytikere i First Call/Thomson Financial hadde kommet med.


Omsetningen vokser imidlertid ikke fort nok. En vekst på skarve 3,9 prosent - fra 16,33 milliarder dollar til 16,98 milliarder dollar, imponerer ingen. Driftsresultatet endte dessuten på 2,95 milliarder dollar mot 3,39 milliarder dollar i samme periode året før.

De pene talle finner en i AT&T Wireless, hvis omsetningsvekst i perioden var på 37 prosent sammenliknet med tredje kvartal for ett år siden. Både på tjeneste- og utstyrssiden er veksttallene hyggelig lesning. Ved utgangen av kvartalet hadde AT&T Wireless 12,6 millioner abonnenter, etter en tilvekst på omlag 750.000 i perioden.

Men moderselskapet sliter tungt - spesielt på å gjøre god butikk i det amerikanerne ynder å kalle "langdistanse-markedet". Når stadig flere velger å bruke mobiltelefonen til alle sine samtaler fører det til mindre bruk av ringekort og andre direktetjenester. Samtidig har konkurransen fra andre aktører økt merkbart. For fire år siden solgte AT&T sine langdistansesamtaler til 15 cents per minutt. Nå selger erkerivalen Sprint den samme varen for to cents i minuttet...

Til toppen