Easybring ved kommunikasjonssjef Heidi Nordby Lund, direktør Erland Bakke og markedssjef Kei Grieg Toyomasu.

Oppstart sikter mot Sverige

Nettbasert haikesentral har fått sin første avtale.

Tidligere i år ble oppstartsselskapet Easybring omtalt i digi.no sine spalter. Selskapets forretningside er enkel: «En haikesentral for ting». Gjennom en app og en nettjeneste tilbyr de å matche folk som skal få ting sendt og sjåfører som er villige til å ta med seg noe på veien.

Nå melder Easybring om at de har fått sin første samarbeidspartner på plass, nemlig Blomquist Kunsthandel. De sender hvert år 15.000 objekter, kunst og antikviteter, til kunder over hele landet. Avtalen baner vei for at selskapet, som for halvannen måned siden startet driften, vil etablere seg i det svenske markedet.

Store besparelser

– Med Easybring kan vi endelig løse utfordringen med å få sendt ting som er uerstattelige på en enkel og trygg måte til våre kunder, sier daglig leder Knut Forsberg i Blomquist Kunsthandel i en pressemelding.

– Vi har alltid hatt et fokus på å formidle kunst og antikviteter på en enkel måte for både selger og kjøper. Nettauksjon har vært en stor mulighet for oss, men også en utfordring. Hvordan får vi et unikt objekt fra våre lokaler i Oslo til en engasjert samler på Rjukan på en måte som er enkel og trygg for samleren uten at det koster mer enn objektet selv? Vi kan jo ikke akkurat sende det i posten, sier Forsberg.

Erland Bakke, gründer og adm. direktør i Easybring, forteller til digi.no at de allerede har fraktet et maleri fra Oslo til Trondheim. Maleriet var fra 1897, med en svært tung ramme. Hele transportoppdraget kom på 750 kroner.

- Dersom det skulle sendes med noen andre hadde det kostet mange tusener for å sikre transporten og innpakning. Da er det mye enklere at det legges forsiktig i baksetet på en bil med noen tepper rundt, sier Bakke til digi.no.

Easybrings adm. direktør viser stolt frem et bilde fra Blomquist, som skal fraktes til en kunde i Norge ved bruk av deres nye nettbaserte haiketjeneste for varer.
Easybrings adm. direktør viser stolt frem et bilde fra Blomquist, som skal fraktes til en kunde i Norge ved bruk av deres nye nettbaserte haiketjeneste for varer. Bilde: Easybring

Bakke forteller at de nå nærmer seg 3 000 såkalte easybringere, kunder og sjåfører som har registert seg. Utover dette har et par tusen andre lastet ned appen, men enda ikke valgt å registrere seg som aktive brukere. Siden tjenesten ble åpnet for noen måneder siden, har flere hundre oppdrag blitt registrert i systemet. Men fremdeles er tjenesten i en slags åpen beta, forteller Bakke.

Siden Easybring ble lansert for halvannen måned siden, har de bistått til at nærmere 500 objekter har blitt fraktet fra A til B. Men fremdeles er tjenesten i en slags åpen beta, forteller Bakke.

Ser internasjonalt

Så langt har eierne puttet inn rundt 12 millioner kroner i selskapet, som de siste to årene har utviklet tjenesten. På eiersiden har de blant annet eiendomsinvestor Knut Bjerke med 40 prosent av aksjene, samt Marius Steen fra Bertel O. Steen samt Anders Brandt og noen ansatte. Deriblant Bakke selv som eier 10 prosent.

– Vi har alle investert kapital i dette. Det neste steget er nå å finne en finansiell partner som kan hjelpe oss med internasjonalisering, sier Bakke til digi.no.

Som et ledd i dette arbeidet har selskapet etablert seg i Silicon Valley med et amerikansk datterselskap.

Sverige neste år?

Sammen med konsulentselskapet McKinsey har de identifisert Sverige som et godt egnet marked å satse på etter Norge. Allerede neste år har Bakke & co. mål om å etablere virksomhet i broderlandet.

– Vi skal ha kjørt minst 1 000 pakker i Norge før vi kjører, men Sverige kommer høyt opp på listen over markeder for oss, sier Bakke som trekker frem at det svenske markedet er noe større enn det norske, men at det demografisk sett burde være greit å rekruttere tilgjengelige sjåfører.

– Det viktigste for oss er å bygge opp tilgang på sjåfører. Når vi har høyt nok leveransevolum kan vi også påta oss flere oppdrag for partnere, sier Bakke.

Måten Easybring tjener penger er at de tar 15 prosent av betalingen som går fra oppdragsgiver til sjåføren. De som vil ha en vare fraktet poster dette på selskapets nettjeneste eller via appen og bestemmer selv prisen de er villige til å betale.

    Les også:

Til toppen