Easybring, her ved kommunikasjonsansvarlig Heidi Nordby Lunde, direktør Erland Bakke og markedssjef Kei Grieg Toyomasu.

Oppstart vant navnestrid

Men kampen mot mektige Posten er ikke over.

Mandag feiret oppstartsselskapet Easybring at Patentstyret har gitt selskapet medhold i navnestriden med Posten og Bring.

Da gründerselskapet i fjor lanserte sine planer ble de nemlig møtt med et krav fra milliardselskapet Bring om å endre navnet. De var redd for forvekslingsfare. Første instans var da Patentstyret, som mandag bestemte at Eastbring-navnet ikke er i strid med loven. Ifølge E24 konkluderte kjennelsen med følgende:

«Etter en helhetsvurdering har Patentstyret kommet til at foretaksnavnet Easybring og innsigerens eldre rettigheter som inneholder kjennetegnselementet Bring ikke er forvekselbare, selv om det foreligger bransjelikhet»

Easybring lanserte i fjor jul en tjeneste der folk som trenger å få sendt en vare fra A til B kan bruke ledig plass hos noen som tilfeldigvis skal samme vei. Skal du for eksempel sende en gammel gitar fra Bergen til Oslo så kan kanskje noen som allikevel skal kjøre over fjellet ta med seg gitaren for en slant?

Selskapet har lansert en app og en nettjeneste. Da digi.no snakket med gründer Erland Bakke i slutten av september i år hadde de fått 3.000 såkalte «easybringere» som hadde registrert seg. Rundt 500 objekter hadde så langt blitt fraktet på denne måten. Neste steg vil være å entre det svenske markedet.

Det sier seg selv at et navneskifte ville vært vanskelig for et oppstartsselskap som Easybring, men de er ikke helt sikret mot Postens fremstøt selv etter avgjørelsen i Patentstyret.

Til markedsføringsavisen Kampanje sier Postens kommunikasjonsdirektør, Elisabeth Gjølme, at de ikke har bestemt seg for om de vil forfølge saken videre.

– Det vil jeg ikke spekulere i. Vi ønsker å studere avgjørelsen litt før vi bestemmer oss, sier Gjølme når Kampanjes journalist spør om de vil forfølge saken rettslig.

Til toppen