Opptil 4000 jobber kan ryke i Cisco

Restruktureringen av giganten innen nettutstyr kan ta mange kvartaler.

Cisco er i utakt med den økonomiske trenden i IT-bransjen. I 2009, mens de andre nedbemannet, sa Cisco opp 2000 men ansatte mange flere. Nå, mens de andre hyrer, er Cisco i krise, og staben må ned.

Analytikere sier, uavhengig av hverandre, til Marketwatch og Reuters, at Cisco vil komme til å kutte fra 3000 til 4000 stillinger. Det svarer til mellom 4 og 6 prosent av til sammen 73.400 ansatte.

Noen av kuttene vil komme i virksomhet utenfor Ciscos kjerneområder. Sikkerhetsløsninger for hjemmemarkedet, med blant annet overvåkningskameraer, og hjemmevideokonferansesystemet Umi, er blant områdene som kan vente relativt kraftige kutt, tror analytikerne. Cisco selv har ennå ikke sagt noe.

Kjerneområdet som går dårligst, er svitsjer. Her er Cisco utsatt for stadig hardere konkurranse fra HP og Juniper. Analytikerne peker på pris som hovedfaktoren: Dette er standardvarer, der Cisco ikke har noe spesielt fortrinn i konkurransen.

Flere kommentatorer har også pekt på mangler ved Ciscos markedsføring. John Dvorak i Marketwatch peker på at Cisco aldri har vært flinke til å forklare hvorfor deres produkter må være dyrere enn konkurrentenes. Når prisforskjellen øker, må kundene overbevises om at det likevel vil lønne seg å satse på Cisco, for eksempel fordi driftsutgiftene er lavere. Dette har ikke Cisco greid å argumentere godt nok for.

Et poeng som trekkes fram av Art Wittman i Information Week, er en Gartner-undersøkelse publisert i november i fjor, som konkluderte med at rene Cisco-nettverk er vanskeligere å drifte enn heterogene nettverk, og at heterogene nettverk – les: å bytte ut Cisco-svitsjer med andre merker – kan tilby en besparelse på 20 prosent over fem år.

Cisco mener analysen er forfeilet fordi den legger for stor vekt på investering og for lite på totalkostnadene. De har tydeligvis ikke greid å overbevise mange kunder som de siste månedene har tydd til HP og Dell.

En undersøkelse som Information Week har gjennomført blant IT-sjefer, viser at Cisco skårer høyt på pålitelighet, ytelse og produktassortiment. Cisco skårer lavt på service, driftskostnader og innkjøpskostnader. Med andre ord: IT-sjefene er enige med Gartner.

Det koster å være i utakt med sine kunder. Ciscos omstrukturering må ventes å ta flere kvartaler, ikke på grunn av nedbemanninger, men fordi man må legge nye tanker til grunn for pris, drift og service.

    Les også:

Til toppen