Opptur med Upside

Hvorfor må all IT-jounalistikk være så fordømt kjedelig? Et hederlig unntak er amerikanske Upside, som gir en sinnsyk bransje den journalistikken den fortjener, skriver Spray GKs Jan Omdahl i dagens Stjernestreif.

"

Nettet er stappende fullt av nyhetstjenester som følger teknologi-industrien og utviklingen innenfor interaktive medier. De samme bransjenyhetene resirkuleres og endevendes til det kjedsommelige i et uttall nett-publikasjoner av mer eller mindre habile journalister som oftere har teknologi- eller økonomibakgrunn enn bred presse-erfaring.

Det bærer journalistikken sørgelig ofte preg av. Om en sinnsyk bransje full av bobler, hype, raske penger, sterke personligheter, elendig teknologi, løgn & galskap pumpes det ut ufattelige mengder knusktørr journalistikk. Hvor blir det av av personene, av de spissformulerte meningene, av humoren? Hvor er satiren, ironien og sladderen? Hvor er de skarpe pennene som trekker blod? Hvor er baksiden av medaljen?

Misforstå meg ikke dithen at jeg ønsker meg en tabloid IT-journalistikk. Men det er ingen naturlov som tilsier at bransjejournalistikk må være kjedelig. Det har de forstått i Upside, et amerikansk magasin som dekker teknologi-industrien på en litt friskere måte. Upside er primært et papirmagasin, men har nå en daglig oppdatert nettutgave med nyheter, kommentarer og godbiter fra papirutgaven.

Innimellom de seriøse (og gode) nyhetene, reportasjene og kommentarene har noen f.eks. skrevet Bill Gates' (fiktive) dagbok fra Senatshøringene og tar dermed mannens stormannsgalskap og arroganse på kornet på en måte vanlig kommentarvirksomhet aldri kommer i nærheten av. En egen "people"-seksjon skriver om bransjefolk på en måte som burde få de ansvarlige bak digi.nos "folk" til å rødme.

Med andre ord: Her er det noe å lære både for dem som lager IT-journalistikken og for oss som leser den.
"

Til toppen