Opsjoner ut - bonuser inn

Opsjoner er i ferd med å få mindre betydning som lokkemiddel for norske ansatte. Nå er det bonus og prestasjonslønn som gjelder, forteller blant andre Per Morten Hoff.

Opsjonshypen i norsk næringsliv, og i IT-bransjen spesielt, er definitivt over. Det har de fallende aksjekursene sørget for. Tøffe tider i deler av næringslivet har også ført til en eksplosjon i bruk av bonuser og prestasjonslønn.

Det bekrefter representanter for IT-bransjen og headhuntere digi.nos søsterpublikasjon iMarkedet har vært i kontakt med.

I bransjeorganisasjonen IKT Norge bekreftes det at det går en klar vridning mot bonuser fra opsjoner. Generalsekretær Per Morten Hoff i iMarkedet sier til iMarkedet at de unge firmaene fortsatt lokker med opsjoner, fordi disse selskapene har lite kapital. I de etablerte selskapene blir imidlertid bonuser mer vanlig

- I 2003 og 2004 blir bonuser ennå mer dominerende, sier Hoff..

Konsulent i IKT Norge Fredrik Syversen sier at en undersøkelse gjennomført av IKT Norge for halvannet år siden viste at 46 prosent av de ansatte i IKT-bransjen hadde bonuser eller aksjer og opsjoner knyttet til eget selskapet. Han tror at opsjonsandelen har falt kraftig tilbake den siste tiden.

- Nå er det prestasjonslønn som gjelder. Det er ikke bare prestasjonslønn for salgsavdelingen lenger. Dette har bredt seg også til marked (markedsavdelingen red. anm.) og til og med til ansatte i resepsjonen, sier Syversen til iMarkedet.

Les hele saken, blant annet med kommentarer fra Merkantildata, Dataforeningen, Nye Hoder og Eterra, hos iMarkedet.

Til toppen