Mini-PCer som denne bidro til at veksten i PC-salget til vanlige forbrukere hadde en pen økning i fjor. (Bilde: Asus)

Optimisme i bransjen - tross alt

PC-salget økte pent i Norge i 2008, men nå starter nedturen.

Elektronikkbransjens årlige pressekonferanse var preget av behersket optimisme. Bakteppet var et raskt fallende salg av underholdningselektronikk, med en svikt på hele 8,3 prosent i 2008 i forhold til 2007.

– Hver nordmann kjøper fortsatt hjemmeelektronikk for 10 000 kroner i året. Og ingenting tyder på at interessen for teknologi på hjemmefronten og i lomma vil dale, sier direktør Synnøve Bjørke i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Lyspunktet er pc-salget til private forbrukere, som steg med 5,3 prosent i samme periode.

Av de rundt 1 342 000 pc-er som ble solgt til privatpersoner via butikkene på gatenivå og på nett var godt over en million bærbare. Og 130 000 av disse var såkalte mini-bærbare – små, lette nettmaskiner til 2-3000 kroner stykket.

– Vi opererer med tre S-er her: Stolt, glad og spent. Kvaliteten på det utstyret vi kjøper og det innholdet vi ser og hører på det har aldri vært så høy som nå. Og utviklingen i retning av høyere kvalitet til stadig lavere pris går fortere enn noen gang, sier informasjonssjef Erik Andersen.

I tillegg til at 2008 ble det store mini-pc-året var det også et gjennombruddsår for Blu-ray – det nye formatet som etter bransjens plan skal erstatte DVD med bedre lyd og bilde. Det er likevel usikkert om denne diskbaserte plattformen rekker å etablere seg før nedlasting av film tar over.

– Dette vet vi lite om nå. Men så raskt som utvikling går er det ikke umulig å tenke seg at Blu-ray vil bli faset ut raskt. Det som er sikkert, er at dette blir det siste diskformatet, sier Andersen.

Både han og Bjørke er enige om at den økonomiske nedturen som nesten alle andre bransjer nå merker, vil ramme elektronikkbransjen med full tyngde i 2009.

– Pc-salget vil utvilsomt gå ned, både på grunn av de økonomiske krisen og det faktum at salget var så godt i fjor. Det er nå solgt 2 millioner flatskjermer her i landet, og det er kanskje grunn til å tro at også dette stopper litt opp nå, sier Andersen.

Med andre ord skal innovasjon og stadig nye funksjoner redde bransjen. For ikke før har Riks-tv etablert seg med det bakkebaserte, digitale tv-nettet så har Mobil-tv med samme gateadresse som NRK begynt å forberede den neste store revolusjonen på tv-fronten.

Foreløpig må vi nøye oss med prøvesendinger i Oslo-området, men innen overskuelig fremtid vil annenhver nordmann se fotball og reality-tv på bussen. Tror bransjen.

Til toppen