Optimister i Iridium

- Vi konkurrerer ikke med GSM, vi kompletterer. Vi tar mobiloperatørene med på laget, sier markedsdirektør i Iridium Communications Germany, Björn Lillegraven, til digi.no.

Dette er ifølge Lillegraven årsaken til at satellittsystemet Iridium så langt ikke har møtt på nasjoner som har nektet satellittsystemet adgang.

- Vi mangler noen formelle godkjenninger i flere land, men har ingen indikasjoner på at noen vil si nei, sier han.

Den 23. september klokken 15:00 norsk tid er det offisielle lanseringstidspunktet for Iridiums globale satellittelefonisystem, og fra det tidspunktet vil selskapets samarbeidspartnere selge produktet, som bortsett fra selve samtaletiden består av håndholdte terminaler fra Motorola og japanske Kyocera.

Iridium har ikke planer om å justere på ambisjonene om å få 300.000 kunder i løpet av det første halve året satellittsystemet er i drift.

Lillegraven er optimistisk på selskapets vegne, og sier til digi.no at det er fullt mulig å få større suksess i markedet enn de anslagene Iridium selv opererer med.

- Våre ambisjoner er å kunne rekruttere kunder som allerede er GSM-brukere. Ingen vil dessuten kjøpe satellittelefonen for 3000 amerikanske dollar uten å bruke terminalen. Vi retter oss til spesielle segmenter der kundene i kraft av spesielt arbeid trenger en satellittelefon for å komme i kontakt med oppdragsgiveren eller hovedkontoret, sier Lillegraven.

- I et land som Østerrike er 90 prosent av befolkningen dekket av landets mobilnett, men bare 60 prosent av territoriet. De resterende 40 prosentene vil Iridium kunne dekke i samarbeid med mobiloperatørene, uten at en trenger å bygge en eneste ny basestasjon.

En den av Iridiums strategi er å alliere seg med lokale mobilpartnere i ulike land som kan stå for salg og distribusjon av satellittjenesten. I Norge er Telenor Mobil valgt, mens Telia er hovedsamarbeidspartner i Sverige og Finland.

- Dette vil også supplere mobiloperatørenes egen portefølje, mener Lillegraven, som sier at dette er en avgjørende del av arbeidet for å nå ut til kundene.

- I de over 20 landene jeg arbeider med er det minst like mange ulike nasjonale kulturer. Dette er en utfordring, for oss, som vi velger å nærme oss ved å samarbeide lokalt med de som kjenner markedet best.

Til toppen