Oracle fikk bot for annonse mot IBM

Rådet bak TPC-ytelsesmålingene ber Oracle holde seg til fakta.

27. august i år var forsiden til Wall Street Journal preget av en annonse rykket inn av Oracle. Annonse slo fast at en ennå ikke tilgjengelig kombinasjon av Sun server og Oracle database var raskere enn IBM, og at beviset for påstanden ville bli kunngjort 14. oktober. Over bildet av Sun-maskinen sto det «XX Million TPC-C Transactions Per Minute», mens det over bildet av IBM-maskinen sto «6 Million TPC-C Transactions Per Minute». Annonsen ble gjeninnrykket 3. september, og prydet også det bakre omslaget til tidsskriftet Economist.

Standardtesten TPC-C – og vilkårene for hvordan testresultater kan brukes i markedsføringen – er definert av Transaction Processing Performance Council, populært kjent som TPC.

Blant reglene TPC skal håndheve, er at man ikke skal sammenlikne et faktisk TPC-resultat med noe som ikke finnes.

Denne annonsen ble for drøy for TPC.
Denne annonsen ble for drøy for TPC.

I går sendte TPC et krav som straffegebyr på 10 000 dollar til Oracle for ikke å ha overholdt denne regelen. Rådet sier at Oracle ikke hadde et godkjent TPC-testresultat for Sun-maskinen på det tidspunktet annonsen ble rykket inn. TPC krever også at Oracle heretter avstår fra å bruke annonsen.

Det er sjelden TPC går ut offentlig med at de har reagert mot bruken av deres standardtester i markedsføring. Det er kjent at Microsoft fikk en bot på 5000 dollar i 2005 for påstander knyttet til SQL Server, ifølge techweb.com.

En talsperson for TPC, Michael Majdalany, sier til eweek.com at de ved flere anledninger har måtte irettesette og bøtelegge Oracle, uten at de har meddelt dette offentlig.

– Dette er første gang vi besluttet å informere opinionen, fordi vi følte at dette bruddet er tilstrekkelig alvorlig til at en offentlig kunngjøring er på sin plass, sier Majdalany.

Oracle har ikke kommentert forholdet. TPC sier de ikke vil reagere mot Sun.

    Les også:

Til toppen