Oracle fikk nei fra gratiskonkurrent

Oracle-sjef Larry Ellison får det vanligvis som han vil, men klarte ikke å sikre seg MySQL.

Oracle-sjef Larry Ellison har brukt 130 milliarder kroner de siste tre årene på den mest omfattende oppkjøpsrunden IT-bransjen hittil har sett. Målet er å bli størst på alle typer programvare som bedrifter trenger. Bare markedslederen tjener godt nok, er begrunnelsen til Ellison.

Foreløpig siste oppkjøp kom i går. Oracle kjøpte Sleepycat og digi.no skrev tidligere denne uken at de er i samtaler med flere andre åpen kildekode-aktører om oppkjøp.

Nå kommer det frem at de også har prøvd seg på sin potensiellt sett største konkurrent fra åpen kildekode-miljøet, det svenske databaseselskapet MySQL.

MySQL-sjefen Marten Mickos bekrefter oppkjøpsforsøket overfor CNet News, men han ville ikke si noe om når de forsøkte seg eller hvor mye Oracle tilbød.

- Det dreier seg om kannibalisering av egne inntekter. Hvis du fastslår at noe er uungåelig, vil du ikke da foretrekke å gjøre det selv, istedenfor å la konkurrentene gjøre det?, spør Stephen O'Grady, analytiker i Redmonk retorisk. Han tror det ville vært et smart trekk av Oracle hvis de hadde lykkes.

Oracle er den ledende aktøren på databasemarkedet og tar seg godt betalt for sine lisenser. MySQL derimot gir bort kildekoden sin, selv om de også tar seg betalt for programvaren.

- De kunne posisjonert MySQL som et lav-ende alternativ på samme måte som IBM har gjort med WebSphere CE. De store kundene vil neppe gå bort fra sine enterprise-databaser uansett og et kjøp av MySQL ville kunne åpnet et stort nytt marked for Oracle, sier O'Grady til CNet News.

Database-markedet er strategisk sett veldig viktig for programvareleverandørene. Andre programvareløsninger kjører på toppen av en database og kundene må da kjøpe databaselisenser i tillegg til programmet de skal bruke. Den som eier databaseplattformen har også et klart konkurransefortrinn i forhold til konkurrentene. Det blir på samme måte som med Windows-operativsystemet som gir Microsoft store konkurransefortrinn i klientapplikasjonsmarkedet.

Konkurransen er derfor intens i databasemarkedet. På slutten av fjoråret annonserte Microsoft SQL Server 2005 Express, en gratisutgave av sin nye database server og IBM leverer en gratisutgave av sitt DB2 produkt.

Flere åpen kildekode aktører som Ingres og EnterpriseDB jobber også intenst får å få fotfeste, men MySQL er den dominerende databaseaktøren på åpen kildekode-markedet. Selskapet har da også en bokstav i samlebegrepet LAMP (Linux, Apache, MySQL og PHP)som ofte benyttes som betengelse på en åpen kildekode-installasjon.

digi.no skrev tidligere om at MySQL hadde hentet inn nye investorkroner fra SAP og andre industrielle aktører for å finansiere videre aggresiv vekst, men selskapet vil ikke gå rett i tottene på Oracle.

- Vi bygger ut med ERP funksjonalitet, men vi kommer nok ikke til å kjøre Peoplesoft applikasjoner, sier Mickos til CNet News.

Selskapet vil heller satse på neste generasjons applikasjoner innen programvare-som-en-tjeneste markedet, men det er ingen tvil om at selskapene konkurrerer i det samme markedet selv om de angriper det fra forskjellige ender. Oracle fra enterprise siden og MySQL kommer nedenfra og opp.

Oracle er nok bekymret for at det lille svenske databaseselskapet skal gjøre store innhugg på deres lukrative lisensinntekter.

Selskapet brukte 5.8 milliarder dollar på å kjøpe CRM selskapet Siebel og 10,3 milliarder dollar på Peoplesoft. Tidligere denne uken kjøpte de åpen kildekode-aktøren Sleepycat og i fjor kjøpte de InnoDB. Det sto nok ikke på villigheten til å bla opp store summer fra lommeboken når de nå prøvde seg.

Til toppen