Oracle kaprer Red Hats kundesupport

Oracle tar grusom hevn for Red Hats kjøp av JSoft, og tilbyr Linux-support til halv pris.

I går, på Oracles store kundesamling Oracle World i San Francisco, kunngjorde selskapets toppsjef Larry Ellison at Oracle vil tilby support for Red Hat-Linux, til halv pris og med bedre feilfiks. Tilbudet gjelder alle brukere av Red Hats bedriftsservere, uavhengig av om de er Oracle-kunder eller ikke.

Oracle kaller sitt produkt «Unbreakable Linux 2.0». De forplikter seg til å sørge for at det til enhver tid er fullt ut kompatibelt med Red Hat Enterprise Linux, og uten noen komplikasjon kjører alle applikasjoner som Red Hat støtter.

– Hver gang Red Hat kommer ut med en ny utgave vil vi resynkronisere med deres kode. Alt vi legger til er fikser, som er umiddelbart tilgjengelige for Red Hat og resten av fellesskapet, sa Ellison.

Ifølge Oracle, tar det bare et par minutter å reorientere en Red Hat-installasjon fra å motta Red Hat-support til å motta Oracle-support.

For Oracle innebærer Unbreakable Linux 2.0 og supportavtaletilbudet at selskapet for første gang tilbyr et operativsystem til sine kunder. Valget av Red Hat kom overraskende. Det har lenge versert rykter om at Oracle ville satse på Ubuntu. Det var ikke snakk om Ubuntu i Ellisons redegjørelse.

Konkurransemessig, kan Oracles utspill tolkes som en reaksjon mot ambisjonene som Red Hat signaliserte da de kjøpte JBoss. Red Hats strategi er å klatre stadig oppover i programvarehierarkiet, og tilby helhetlige løsninger med operativsystem, database og applikasjonstjener.

Et av argumentene som Oracle bruker er at Red Hats support ikke omfatter fikser til forrige utgave av operativsystemet. I diskusjonen om dette har det blitt påpekt at disse fiksene kan fås hvor som helst fra, og at ingen tilbyr support til forgangne operativsystemer. Det pekes også på at Oracle kaller sitt Linux-engasjement for «support» og ikke «distribusjon», hvilket skulle innebære at man ikke er så opptatt av å sørge for at kunden får kildekoden.

Analytikere tror det først og fremst er Oracle-kunder som vil velge å avslutte sine supportavtaler med Red Hat.

Det pekes på at å forplikte seg til å støtte en distribusjon fra en annen leverandør ikke er spesielt enkelt, særlig fordi Red Hat ikke kan tenkes å reagere spesielt vennlig på Oracles utspill. Ellison gjorde sitt for å skjerpe en framtidig uvennskap ved å kritisere Red Hat for overprising og dårlig service, og ved å si at konkurrenten er forliten til å kunne tas alvorlig av store bedriftskunder.

Oracle Unbreakable Linux 2.0 har hittil mottatt offisielle støtteuttalelser fra blant annet disse ledende aktørene: Dell, HP, Intel, AMD, EMC, IBM og Yahoo. Sistnevnte tyr allerede til Oracle for sin Linux-support.

Utspillet førte til at Red Hat-aksjen falt 16 prosent.

Skulle kundene flokke til Oracle, og Red Hat-tallene bli uforbederlig røde, er løsningen klar: Da kan Oracle like godt kjøpe Red Hat.

Red Hat-sjef Matthew Szulik uttalte etter Ellisons innlegg at han ikke ser for seg endringer verken i prising av supporttjenester, forholdet til Oracle, eller strategien om å klatre oppover i programvarehierarkiet.

Ellison understreket at Oracle vil fortsette å sertifisere sine produkter til Red Hat Linux.

    Les også:

Til toppen