Oracle skal integrere SelecMinds i sine øvrige verktøy for talentforvaltning. Oransj indikerer bidraget fra SelectMinds. Oracles talentforvaltningsverktøy ble kraftig utvidet i februar gjennom kjøpet av Taleo. (Bilde: Oracle)

Oracle-kjøp kan gjøre jobbannonser avleggs

SelectMinds finner aktuelle kandidater i de ansattes sosiale nettverk.

Oracle meldte i går at de kjøper SelectMinds.

Det nettskybaserte verktøyet til SelectMinds lar bedrifter utnytte sosiale medier når de skal finne kandidater til nyansettelser. Dette skal gi tre fordeler framfor mer tradisjonelle metoder: Det er billigere, man finner raskere fram til hensiktsmessige kandidater, og de som ansettes yter fra 3 til 15 prosent bedre enn de som er rekruttert gjennom andre kanaler (det siste ifølge en undersøkelse fra SelectMinds i 2007).

Hovedpoenget er å utnytte de ansattes sosiale nettverk, både vennenettverk som Facebook og profesjonelle nettverk som LinkedIn, til å avdekke folk som sosialt og kompetansemessig kan tenkes å passe til ledige stillinger. Verktøyet utnytter også sosiale medier til å markedsføre bedriftens ledige stillinger, og utnytte kontakter som bedriften skaffer seg gjennom sosiale medier. Det inneholder funksjoner som tilpasser denne markedsføringen til mobile brukere.

SelectMinds åpner for en helt ny måte å hyre inn nye medarbeidere. I stedet for å annonsere eller hyre inn hodejegere, bruker man sosiale medier til å avdekke de mest aktuelle kandidatene. Så bruker man de samme sosiale mediene til målrettet markedsføring mot nettopp denne gruppen.

Kundelisten til SelectMinds er lang, og omfatter kjente navn som eBay, IBM, CSC, KPMG, Visa og JPMorgan Chase.

Som vist i grafikken ovenfor skal SelectMinds integreres i Oracles øvrige verktøy for rekruttering og talentforvaltning. Mye av denne integreringen skal allerede være fullført. Disse verktøyene tilbys som tjenester fra nettskyen. De ble kraftig utvidet i februar da Oracle kjøpte talentforvalteren Taleo.

Til toppen