Oracle kjøper kundeservice i nettskyen

Betaler 1,5 milliarder dollar for børsnoterte RightNow og overtar over 1000 ansatte.

Oracle melder at de kjøper børsnoterte RightNow for 43 dollar per aksje, tilsvarende 1,5 milliarder dollar for hele selskapet. RightNow-aksjen sto i 35,96 dollar før avtalen ble kjent.

RightNow leverer løsninger for kundeservice gjennom nettskyen. Løsningene omfatter kundeservice over web, gjennom sosiale nettverk og gjennom callsentre. Selskapet har 1000 ansatte og leverer tjenester til 2000 kunder. Omsetningen i kalenderåret 2010 var 185 millioner dollar, med et driftsresultat (EBITDA) på 20 millioner dollar.

Oracle kunngjorde sin egen inntreden i nettskyen for tre uker siden, med lanseringen av Oracle Public Cloud. I denne skyen tilbys kunder løsninger for salg, markedsføring, personal, sosiale tjenester, database, Java, data og sikkerhet.

Selskapet mener utvidelsen av denne skyen med kundeserviceløsninger fra RightNow innebærer det per i dag «mest avanserte og omfattende» tilbudet innen både SaaS («software as a service») og PaaS («platform as a service»).

Oracle illustrerer dette slik (HCM står for «human capital management»):

Oracle tror kombinasjonen av deres tjenester og RightNow vil gjøre det mulig å levere en fullverdig løsning for forbrukere på nett, en såkalt «complete B2C customer experience»). Kombinasjonen illustreres slik:

En litt annen sammenstilling ligger til grunn for en tilsvarende komplett B2B kundeopplevelse.

Sentralt i B2C-varianten er tjenester gjennom Endeca (se punkt 3 i plansjen). Endeca er et privateid selskap som Oracle kjøpte i forrige uke, for et ikke-oppgitt beløp. Endeca leverer løsninger for netthandel, med tilhørende verktøy for håndtering av ustrukturerte data og for forretningsanalyse.

RightNow bringer med seg en rekke svært kjente kunder til Oracle-familien, som Yahoo, Toshiba, Iomega, Logitech, Black & Decker, Canon, Tiscali, T-Mobile, Spring, Siemens, KLM, Air France, Hertz, British Airways, PayPal, Reuters, Nasa og USAs folketellingsbyrå.

Til toppen