Taleo går rett inn i Oracles offentlige nettsky. Det forrige store oppkjøpet til denne skytjenesten var RightNow, en leverandør av løsninger for kundeservice. Oracle betalte 1,5 milliarder dollar for RightNow i oktober i fjor, og punger nå ut 1,9 milliarder dollar for Taleo.

Oracle kjøper talentforvalter

Taleo er en nettskytjeneste for å rekruttere og holde på kompetente medarbeidere.

Oracle har kjøpt børsnoterte Taleo Corporation i en aksjetransaksjon som koster Oracle 1,9 milliarder dollar.

Taleo holder til i Dublin i delstaten California. De driver en nettskytjeneste, «Talent Management Cloud», som lar kundene rekruttere, utvikle, motivere og beholde talentfulle medarbeidere. Blant kundene er Toys’r’us, JPMorgan Chase, Dell, Ericsson, HP, Rio Tinto, flere amerikanske flyselskap og flere store amerikanske aktører innen helse og omsorg.

Kjøpet tolkes som nok et tegn på at Oracle mener alvor med sin satsing innen offentlige nettskytjenester. Oracle kunngjorde sin «Oracle Public Cloud» i oktober i fjor. Tre uker seinere kom det første store oppkjøp av en børsnotert nettskyaktør: Oracle betalte 1,5 milliarder dollar for RightNow som levere løsninger for kundeservice over web, gjennom sosiale nettverk og gjennom callsentre.

    Les også:

Oppkjøpet er godkjent enstemmig av Taleos styre, men er ennå ikke behandlet av aksjonærene. Oracle regner med at kjøpet kan være fullført innen utgangen av juni eller der omkring.

Taleo offentliggjorde sine tall for fjerde kvartal og hele 2011 i går, samtidig med kunngjøringen av oppkjøpet. Selskapet omsatte for 309 millioner dollar i 2011, opp 30 prosent fra 2010. Det aller meste av omsetningen – 83 prosent – er fra abonnement og support. Resten er andre tjenester overfor kundene.

Driften går i minus, men er i ferd med å bedres. Driftsresultatet var minus 16,7 millioner dollar i hele 2011, og minus 1,4 millioner dollar i fjerde kvartal. Nettoresultatet etter skatt var minus 14,5 millioner dollar for hele 2011.

Taleos nettskytjeneste er fordelt på fem områder: rekruttering, måling av hva de ansatte yter, verktøy for å avgjøre korrekt kompensasjon til den enkelte, verktøy for å finne fram til egnede ledere blant de ansatte, og verktøy for opplæring og faglig utvikling.

Blant gevinstene som brukerne bekrefter, er kortere ansettelsesprosesser, mindre risiko for å ansette feil person, større muligheter for å holde på talentfulle medarbeidere og mer effektiv kompetanseutvikling for hele selskapet.

I Europa har Taleo kontorer i blant annet London, Paris, Heidelberg, Krakow og Amsterdam.

Til toppen