Oracle kjøper teknologi for analyse i sanntid

Sigmas teknologi for analyse i sanntid vil inngå i Oracles «Business Intelligence Suite».

Oracle sendte i går ut en pressemelding om at de har kjøpt Sigma Dynamics for et ikke spesifisert beløp. Sigma leverer teknologi for analyse i sanntid. Den brukes i store bedrifters CRM-systemer for å sikre den korrekte reaksjonen hver gang man har kontakt med kunden, det vil si i samsvar med all informasjon systemet besitter om kundeforholdet. Poenget er å alltid tilpasse seg informasjon i stadig endring.

Kundetilbakemeldinger som håndteres i systemet i sanntid omfatter utforming av tilbud, optimal organisering av service og annet arbeid hos kunden, planlegging av oppringninger, og avsløring av svindelforsøk. Systemet skal til enhver tid kunne anbefale den best mulige handlingen i forhold til hver kunde.

Noe av Sigmas teknologi er allerede en del av Oracles løsninger for beslutningsstøtte, nærmere bestemt Siebel Real-Time Decisions. Oracle sier de tar sikte på å gjøre Sigma tilgjengelig både som et selvstendig produkt, og som et tillegg til eksisterende bedriftsapplikasjoner. Sigma skal inngå i den omfattende pakken «Oracle Business Intelligence Suite».

Som selvstendig produkt skal Sigma fungere mot alle slags systemer for CRM, ERP og beslutningsstøtte. På sikte skal teknologien ligge til grunn for nøkkelkomponenter i mellomvaretilbudet Oracle Fusion Middleware.

Oracle mener deres kunder vil kunne dra nytte av Sigma gjennom generelt sett bedre avgjørelser i alle kundeforhold. Det skal gjøre det enklere å holde på kunder og gjøre dem mer tilfredse, og samtidig redusere kostnader ved å effektivisere forretningsprosesser.

Inntil videre beholder Oracle Sigmas eksisterende organisasjon: Arbeidsforholdet er overført til Oracle.

– BI [business intelligence] er et strategisk satsingsområde for Oracle, sier markedsdirektør Harald Løvvik i Oracle Norge til digi.no. – Oppkjøpet av Sigma tilfører oss nye løsninger og ny ekspertise. Det er i samsvar med vår strategi for å skaffe oss teknologi for å utvide våre egne produkter.

    Les også:

Til toppen