BEDRIFTSTEKNOLOGI

Oracle kopierer Microsofts samlepakke-strategi

Kundene vil ha samlepakker. Vi skal presse ut de andre leverandørene slik Microsoft gjorde med Lotus og Wordperfect, sier Oracle-sjef Larry Ellison.

4. okt. 2000 - 10:26
Oracle OpenWorld

Les:
Oracle lanserer gratis mobilverktøy
Oversetter alt Internett-innhold til mobil

Utrykket "samlepakke", og en sammenligning med Microsoft Office kommer virkelig til sin rett, for alle kundene får levert den samme pakken.

- Alle kunder vil måtte innstallere både databasen og applikasjonsserveren, selv om de bare vil bruke en liten modul av vårt system, sa Ellison i sin tale. Før hadde vi 75 forskjellige pakker, som innstallert i forskjellige kombinasjoner skapte et utrolig rot. Dette er galskap. Bare hvis vi lager en pakke, kan vi teste skikkelig og garantere ytelse.

Ellison gikk videre til å si at det er systemintegrasjon - blandingen og sammenkoblingen av programpakker laget forskjellige leverandører - som er årsaken til alt som er galt med programvare.

- Vi hadde en gang noe som en PC-programvareinduistri med en serie leverandører som Lotus, Wordperfect, Harvard Graphics og Borland. 96 prosent av alle brukere valgte samlepakken til Microsoft fordi disse programmene fungerer sammen uten noen integrasjon. Integrasjon er sinnsykt dyrt, påpekte Ellison.

- Kundene vil etterhvert velge samlepakker for server-programvare og internetthandel slik de valgte Office. Vi skal gjøre mot våre konkurrenter det Microsoft gjorde mot PC-programvarebransjen, hevdet han.

Oracle vs. Microsoft:
Oracle hyret Watergate-detektiv mot Microsoft
Microsoft vil gi deg mindre for samme pris
Dommeren: - Microsoft må splittes i to

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra