Oracle lanserer eget dotcom-varemerke

Oracles markedssjef Mark Jarvis har lansert et nytt varemerke. "Oracle.com" er både en personlig portaltjeneste og et alternativ til Microsofts MSN Passport.

Det er ikke selve nettstedet som er nytt, men profilen og tilbudet av tjenester. Nettstedet har holdt seg uten nedetid i femten måneder og betjener gjennomsnittlig fire millioner forskjellige brukere hvert døgn.

Under sitt innlegg mandag ved åpningen av Oracles hittil største arrangement i Europa, AppsWorld i Paris, stilte Oracles markedssjef Mark Jarvis spørsmålet "Hva bør den yrkesaktives startside bestå av?" Profilen som nå er gitt på Oracle.com, er Oracles svar. Klikk på knappen øverst til høyre merket "Personalize" og prøv selv.

- Det er ikke det at du mangler tilbud på personlige portaler, sier Jarvis. - Men Yahoo! og de andre er ikke tilpasset det du trenger i jobben. Da er det ikke nyheter om Jennifer Lopez som interesserer. Oracle.com lar deg liste overskrifter fra kvalitetskilder som Financial Times (FT), The New York Times Company og Times of London. Du kan sette av skjermareal til børskurs fra London og Wall Street. Du kan få tilgang til reisetjenester, lokale informasjonskilder, opplysninger om valutakurs med mer. Du kan legge inn lenker til en 160 ulike tjenester og applikasjoner.

Tjenesten bygger på avtaler mellom Oracle og innholds- og tjenestelerandører. Tjenestene du kan velge mellom, legges opp som "portlets" (miniportaler). Påloggingen til Oracle.com håndterer alle øvrige brukernavn og passord, uavhengig av hvilken maskin du bruker til å logge deg på din personlige utgave av portalen.

- Du kan fordele miniportaler på ulike undersider, og du kan ha så mange miniportaler på hver side som du selv ønsker.

Portaltjenesten er ikke bare ment å være personlig. Tilrettelegging kan også skje på bedrifts- og avdelingsnivå etter kjente prinsipper for såkalte rollebaserte portaler.

Standardfordelingen av sider er startside ("Home") og personlig ("Personal") der du har tilgang til egen e-post og kalender. En side som Jarvis har lagt inn for egen del kaller han "e-Marketing Intelligence". Det bruker han som eksempel på sin tilrettelegging av rollebasert portal for markedsfolk. Jarvis viser hvordan han kan sjekke ting som antall nedlastinger av ulike pressemeldinger, framdriften i forskjellige markedskampanjer, visninger av bestemte nettsider og så videre.

Til toppen