Oracle øker forspranget

Databaser gikk som varmt hvetebrød i 2004, og Oracle økte forspranget til konkurrentene.

IDC har kommet med sin oversikt over databasemarkedet for 2004. Det er lystig lesing for Oracle, et selskap som har sloss hardt for å minske sin avhengighet av databasesalget. Kjøpet av PeopleSoft er gjennomført, og nå viser det seg at kjerneforretningen går bra.

Fra 2003 til 2004 vokste databasemarkedet 11,6 prosent på verdensbasis, til totalt 14,9 milliarder dollar. Oracle vokste enda fortere, og med vekst på 14,5 prosent klarte de en markedsandel på 41,3 prosent.

Avstanden tilbake til konkurrentene er dermed videre en før. Rangeringen av de fem største leverandørene forble uforandret. IBM er nest størst, med 30,6 prosent, og Microsoft er tredje størst med 13,4 prosent. Sybase klarte 5 prosent og Teradata (en avdeling av NCR) 3,1.

IDC-analytiker Carl Olofson sa i et intervju at Microsoft vokste 22 prosent fra 2003 til 2004 på sterkt salg av SQL-servere i SMB-segmentet. Oracle vokste på sterke salg av sin nye database 10g, og på økt salg til SMB-markedet.

IBM vokste, til sammenlikning, beskjedne 8 prosent.

IDC vurderer tallene som sterke og mener de tyder på at markedet er i bedring. Men veksten er ikke like høy når man regner med fallende dollar og press på prisene. Markedet måles i dollar, og med synkende dollarkurs vil selv et flatt marked i Vest-Europa framstilles som vekst.

Neste år må topptrioen regne med tøffere konkurranse fra åpen kildekodeaktører, slik som MySQL AB, PostgreSQL og Computer Associates' Ingres-pakke, mener IDC. Dette gjelder særlig Microsoft, som sikter mer mot mindre bedrifter.

Men Microsoft har store fordeler fordi de også styrer det dominerende operativsystemet, og det finnes mye support for utviklingsapplikasjoner i Visual Studio, påpeker IDC. Så konkurrentene må gjøre implementeringen svært enkelt for å kunne konkurrere med Microsoft.

Til toppen