Det går ikke bare opp for Larry Ellison og hans Oracle. (Bilde: Justin Sullivan/Getty Images/All Over Press)

Oracle-resultatet skuffet

Sendte aksjekursen ned.

Oracle kom i går med resultattallene for fjerde kvartal i selskapets avvikende regnskapsår. Selskapet melder om en omsetning på 11,3 milliarder dollar, tre prosent mer enn i samme kvartal i fjor. Dette er likevel bak Wall Streets forventninger om 11,48 milliarder i omsetning, ifølge CNBC.

Også inntjeningen på 0,92 dollar per aksje, opp fra 0,87 dollar, er svakere enn de 0,95 dollar analytikerne hadde ventet. Derfor falt aksjekursen med så mye som åtte prosent etter børsens stengetid.

FBR-analytikeren Dan Ives sier til Reuters at resultatet er overraskende fordi Oracles fjerdekvartaler historisk pleier å være sterke.

– Det er som at Spania blir sparket ut av Fotball-VM i den første uka.

Nettoresultatet falt med fire prosent til 3,6 milliarder dollar, mens driftsinntektene var på 4,9 milliarder dollar, to prosent lavere enn i samme kvartal året før.

Mange bedrifter er på vei over til nettskybaserte løsninger fordi de finner dette billigere enn å ha egne IT-avdelinger. Dette gjør at bedriftene bruker mindre penger på programvare, for eksempel fra Oracle. Også Oracle tilbyr nettskyløsninger, men av den samlede omsetningen i regnskapsåret 2014 på 38,3 prosent, utgjorde nettskyløsningene bare drøyt 4 prosent. Omsetningen av nye lisenser holdt seg uendret på 9,4 milliarder dollar i fjor, mens omsetningen av lisensoppdateringer og produktsupport vokste med 6 prosent til 18,2 milliarder dollar. Også Oracles omsetning av maskinvare forble på 5,4 milliarder dollar i fjor.

Oracle-sjef Larry Ellison finner likevel et lyspunkt.

– Oracle er nå det nest største SaaS-selskapet (Software as a Service) i verden, Innen SaaS er vi foran alle, bortsett fra Salesforce.com. Innen IaaS (Infrastructur as a Service) er vi større og mer lønnsomme enn Rackspace, sier Ellison i en pressemelding.

– Vår nettskyabonnement-virksomhet nærmer seg en omsetning på to milliarder dollar i året, sier finansdirektør Safra Catz, i pressemeldingen.

– Etter hvert som næringen vår har endret seg, fordeles mer av programvareomsetningen over levetiden til et abonnement enn på forhånd.

    Les også:

Til toppen