Oracle-sjef lite flink til å spå

Oracle selger programvare for bedriftsstyring, men toppsjef Larry Ellison sliter med å spå sitt eget salg.

Oracle la i går frem som tidligere varslet svakere tall for tredje fiskalkvartal. Kvartalet som ble avsluttet 28. februar, ga Oracle en omsetningsvekst på 9,2 prosent til 23,7 milliarder kroner og et overskudd på 5,2 milliarder kroner etter skatt.

Selv om Oracle fremdeles fremdeles er en svært hyggelig butikk, steg omsetningen langt mindre enn ventet og overskuddet falt med 24 prosent sammenliknet med samme kvartal i fjor.

Les om resultatvarselet: Er Larry Ellison en tykk dame?

Men det amerikanske finansmiljøet er forvirret over Oracle-tallene, for informasjonen toppsjef Larry Ellison serverer, har ironisk nok lite med virkeligheten å gjøre. Ironisk fordi Oracle lever av å selge systemer for styring, blant annet av salg og kundeoppfølging. Oracle bruker da også seg selv som eksempel i sin reklame.

For bare én måned siden sa Ellison at salget av styrings- og økonomisystemer "virkelig tar av nå". Da Ellison varslet om svakere tall 28. februar, dagen kvartalet ble avsluttet, spådde han en vekst på 50 prosent sammenliknet med et år tidligere, skriver Wall Street Journal.

Men to uker senere viser det seg at salget bare steg 24 prosent. Burde ikke Oracle-systemene som følger salget ha gitt sin sjef bedre foreløpig informasjon, spør sarkastiske analytikere.

I tillegg sa Ellison 28. februar at salget av databaser sto stille i forhold til tredje kvartal i fjor. Men tallene som ble lagt frem i går viser en vekst på seks prosent.

- Salget til Oracle har alltid svingt sterkt fra kvartal til kvartal. I programvarebransjen spekulerer mange store kunder på å inngå kontrakter helt mot slutten av kvartalet for å presse prisene, helt til de siste timene. Hvis noen kunder utsetter avtaler, kan dette påvirke tallene. Dermed vet man ikke hvordan det går før kvartalet er faktisk avsluttet, sier Harald Løvvik, markedssjef i Oracle Norge AS til digitoday.no.

- Vi har ikke merket noen oppbremsning i Norge ennå, forteller Løvvik.

- Her i Norge har vi ligget litt etter på e-business, men det er kanskje bare bra at norske bedrifter tok seg litt god tid, sier han.

Til toppen