Oracle skal justere prisene

I morgen åpner Larry Ellison AppsWorld, trolig med en større nyhet og priskutt på fjerndrift.

Oracle benytter sine brukerkonferanser som arenaer for sine lanseringer og i morgen er det AppsWorld i San Diego.

Lekkasjer i forkant forteller om en større, men ukjent nyhet. I tillegg er det klart at Oracle skal endre prisingen på fjerndrift av sine applikasjoner. Oracle er mest kjent for sine databaser, men er også en stor aktør på salg av forretningssystemer som økonomi, lager, personal og CRM-styring.

Oracle-kunder kan enten kjøpe pakkene selv eller få dem driftet av Oracle selv. Det er på det siste Oracle nå skal offentliggjøre nye prisingsopsjoner, skriver Cnet.

"Nye prisingsopsjoner" pleier å bety priskutt, særlig når det kommer fra Oracle, som er sulten på markedsandeler i applikasjonsmarkedet. Oracle-sjef Larry Ellison har kuttet og forenklet prisene agressivt på en rekke produkter de siste årene. Dette har fått blant annet hovedkonkurrentene SAP til å klage over prispress. (Se sak i boksen på høyre side)

Markedsdirektør i Oracle Norge, Harald Løvvik, forteller at Oracle skal legge om til prising per bruker. I dag prises fjerndriften både per server og bruker. I dag ligger totalprisen for fjerndrift av en applikasjon på 3-5 prosent av innkjøpsprisen av applikasjonen per måned. Men om endringene vil bety lavere totalpriser vil hverken Løvvik avkrefte eller bekrefte.

Oracle-sjef Larry Ellison har lenge forfektet outsourcing og påstår at kunder kan halvere sine IT-kostnader ved å la Oracle drifte for dem.

Oracle Norge tilbyr fjerndrift av applikasjoner til kunder, men de fleste kundene har valgt en av Oracles partnere, medgir Løvvik på spørsmål fra digi.no om antall norske kunder.

Han vil ikke ut med hvor mange norske kunder som har valgt Oracle forretningsapplikasjoner i Norge. Men svært mange har outsourcet driften.

- 40 prosent av alle våre applikasjonskunder har outsourcet til oss eller en av våre partner, forteller Løvvik og lister opp NSA, EDB, TietoEnator, Telenor, ErgoGroup og Atento.

- Jeg må bare berømme våre lokale partnere. Vi er både partnere og konkurrenter og de har vært flinke, sier han til digi.no.

Etter hva digi.no forstår holder Oracle litt høyere priser, men tilbyr mer avanserte og nøyere gjennomgåtte løsninger bedre egnet for de største kundene. De norske partnerne kan være mer fleksible overfor mindre norske kunder.

Til toppen