BEDRIFTSTEKNOLOGI

Oracle skal spare nok en milliard

Oracle gjør om sin egen organisasjon og forretningsdrift i tråd med de råd de gir sine kunder. I fjor sparte de en milliard dollar. Ved å fortsette i samme spor, skal det spares nok en milliard i år.

12. feb. 2001 - 16:39
Oracle

Sergio Giacoletti

Larry Ellison


- Det gir global konsistens, og reduserer kostnader. I året som gikk økte vi omsetningen med 15 prosent, og driftsresultatet med 62 prosent. Nettomarginen økte med ti prosentpoeng, til 35 prosent. Målet nå er å greie enda en milliard dollar over tolv til atten måneder. Mesteparten av denne nye milliarden vil spares ved å effektivisere salgssiden.

Giacoletti understreker at man er ved innledningen til denne prosessen, og han er sparsom med detaljer.

- Noe av det første vi har gjort, er å samle globale salgsprognoser. Før brukte vi dager på dette, nå får vi det til i sanntid. Jeg har tilgang til denne informasjonen fra min PC. Om kort tid vil jeg kunne sjekke prognosene over telefonen.

Oracle snakker om sentralisering av informasjon og drift og tjenester, og understreker samtidig at dette fører til en demokratisering av organisasjonen. Det siste er en tendens som har gjort seg generelt gjeldende over flere år. Friere tilgang til informasjon virker ansvarliggjørende, mener Oracle. Det å vite hva som gjøres i andre land, eller hva som skjer på markedssiden når du arbeider innen tjenester, bidrar også til at man ikke rir egne hester, men tenker mer helhetlig.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.