Oracle slipper helt unna år 2000

Ved å selge og selv bruke Internett-programvare, kjører Oracle forbi år 2000-problemet flere av selskapets konkurrenter har kræsjet i.

En lang rekke store leverandører av kompleks programvare, blant andre norske Agresso, har fått føle at kundene stopper innkjøpene etter hvert som nyttårsaften nærmer seg. Men av forskjellige grunner ser Oracle ut til å ha sneket seg unna.

I går la selskapet frem svært hyggelige tall for kvartalet som endte 30. november. Omsetningen steg med 13 prosent til 18,68 milliarder kroner. Men Oracle-sjef Larry Ellison kan virkelig tromme seg på brystet over resultatet som hoppet opp 40 prosent til tre milliarder kroner. Dette var langt bedre enn analytikerne hadde ventet.
De siste nyhetene om Oracle:

Det er Internett-produktene som har reddet Oracle. Selskapet leverer databaser og annen Internett-programvare til mange av de tyngre Internett-sidene. I tillegg forteller selskapet at de tar i bruk Internett stadig sterkere selv, noe som har kuttet kostnadene og forklarer mye av de høyere inntektene.


Ellison kan dessuten notere seg nok en fulltreffer overfor konkurrenter som SAP og Baan. Der konkurrentene opplever full brems, kan Oracle registrere en vekst i salget av økonomi-, salg- og markedføringssystemer på hele 31 prosent i forhold til samme kvartal i fjor.

Oracles omsetning på konsulentvirksomhet vokser bare ti prosent fra i fjor, men selskapet sier at dette er etter planene - vi ønsker at partnerne skal overta mer av dette.

Oracle Norge offentliggjør ikke kvartalstall, men markedssjef Harald Løvvik sier at bildet i Norge speiler de internasjonale tallene. Europa-hovedkvarteret skal være svært fornøyd med innsatsen, hevder han.

Til toppen