Oracle taper andeler i flatt databasemarked

IDC-tallene for utviklingen av databasemarkedet fra 2001 til 2002, tyder på at Oracle beholder ledelsen, men taper andeler.

(OBS: kl 16:00 tirsdag 11. mars 2003, altså nesten 7 timer etter opprinnelig publisering, ble det lagt inn en viktig rettelse til denne artikkelen. Se nederst i artikkelen.)

Gjengivelsen av undersøkelsen i amerikansk fagpresse er preget av omtrentligheter, uforståelig prosentregning og andre feil. Pressemeldingen fra IDC inneholder ikke tall i det hele tatt, og hele undersøkelsen – Oracle Hears Footsteps: IBM and Microsoft Gain on RDBMS Leader in 2002– er priset utenfor digi.no-redaksjonens evner.

Det første som synes klart, er at markedet sto stille på omtrent 13 milliarder dollar. Nedgangen som IDC rapporterer, 0,7 prosent, er antakelig godt innenfor feilmarginen for hele undersøkelsen.

Det andre klare poenget, er at Oracle har beholdt ledelsen trass i en omsetningssvikt som gjør at markedsandelen er redusert med fem prosentpoeng, fra 44 prosent til 39 prosent. Det gjenspeiler at omsetningen må ha falt rundt 12 prosent, fra 5,9 milliarder dollar til 5,2 milliarder (Techweb oppgir 5,7 milliarder dollar til 5,0 milliarder).

News.com oppgir 2002-andelene til IBM og Microsoft til henholdsvis 34 prosent og 11 prosent. News.com oppgir ikke andelene for 2001, og heller ikke salgstallene for noen av årene. Det gjør derimot Techweb: IBM har vokst fra 3,1 milliarder dollar til 4,4 milliarder (noe bladet presterer å beskrive som en økning på 9 prosent!), mens Microsoft vokser fra 1,0 milliarder til 1,5 milliarder.

Det leder oss til det tredje poenget: IBM og Microsoft har begge opplevd en nærmest fenomenal vekst, på henholdsvis godt over 40 prosent og rundt 50 prosent.

De tre ledende databaseselskapene representerer ulike oppfordringer til analytikerne som skal anslå databaseandelen av omsetningen deres. Vanskeligst er IBM, som selger databasen sin dels som vedheng til stormaskin eller iSeries-installasjoner, dels i forbindelse med tilpassende tjenester og e-handelsapplikasjoner.

Dessuten fordeler konkurrentene seg på ulike segmenter. Microsoft vokser raskt oppover fra lavere og midtre segmenter, mens særlig Oracle har sin styrke i det øvre segmentet.

I fjor var IDC uenig med den andre ledende analytikeren, Gartner, om hele databasemarkedet. Gartner mente at IBM hadde overtatt ledelsen, noe IDC – og Oracle – bestred på det sterkeste. Gartner har ennå ikke kommet med sin analyse av databasemarkedet i 2002.

RETTELSE

En henvendelse til IDC, vanskeliggjort av dårlig e-posthåndtering på vår side, førte til at vi fikk originaltallene fra undersøkelsen. De er gjengitt i tabellen nedenfor:

Hovedkonklusjonene i artikkelen er korrekte. De store endringene som kommenteres, gjelder, både Oracles nedgang og den voldsomme veksten til IBM og Microsoft, gjelder perioden 2000 til 2002, ikke 2001 til 2002 som opplyst ovenfor. Endringen i det samlede markedet er +0,7 prosent, ikke -0,7 prosent.

Til toppen