Oracle tar et oppgjør med "den norske modellen"

Det beste fra ulike leverandører har hittil vært rettesnoren for norske spissmiljøer innen e-handel. Oracle mener denne modellen i større grad må vike for standardløsninger.

Spissformuleringen av denne motsetningen er "the suite or the kit", underforstått Oracles integrerte e-Business Suite kontra utviklingsverktøy for å samle komponenter og sette dem sammen til fungerende applikasjoner.

- Dette er spesielt viktig for små og mellomstore bedrifter, mener Sergio Giacoletti som leder Oracles virksomhet i Europa, Midtøsten og Afrika, det såkalte EMEA.

- De har ikke råd til å bruke ressurser til å gjøre seg om til systemintegratorer. Bare en integrert suite av applikasjoner lar deg fordele all slags informasjon til alle som trenger den, ikke bare egne ansatte, men også kunder, leverandører og partnere.

- De som mener programvare er dyrt, burde regne på hva det virkelig koster å gjøre seg til systemintegrator, sier Giacoletti.

Kjetil Grøttum i Oracle Norge forklarer at tradisjonen med å holde seg med egne IT-avdelinger som snekrer sammen egne løsninger, gjerne i ledtog med innleide konsulenter, er spesielt seiglivet i Norge.

- Som stort globalt selskap, har vi gjort endel erfaringer som vi mener er gyldige også for andre selskaper som skal følge med den økonomiske utviklingen. Vi har samlet, eller konsolidert, IT-driften, og vi følger det opp med en tilsvarende konsolidering av selve forretningsdriften. Det betyr blant annet å legge opp til selfservice for alle brukere, med informasjonsutveksling over Internett. Det har gitt én milliard dollar i besparelser det første året.
Les mer om milliardgevinsten: Oracle skal spare nok en milliard
Satsingen på integrerte applikasjoner - suite i stedet for masse egen snekring - gir ifølge Oracle store fordeler når man skal skalere oppover eller integrere seg mot nye kunder og partnere.


- Etter å ha samlet IT-drift i over 60 land til ett globalt senter, og skåret ned tallet på e-postservere fra 97 til to, er vi nå i ferd med å konsolidere alt som er av applikasjoner. Innen forretningssystem og kundehåndtering er vi nede i fem-seks instanser. Innen utgangen av året vil vi ha bare én instans. Det letter oppgradering, og det gjør det enklere å legge opp til en felles og samlende forretningsprosess gjennom hele organisasjonen, sier Giacoletti.

Diskusjonen om suite kontra utviklerpakke føres ikke firkantet.

- Du vil selvfølgelig alltid trenge noe egen utvikling. Men poenget er at forretningsdrift følger nå i de samme sporene som alle andre programvaretyper har gjort tidligere. For flere tiår siden, programmerte man sine egne operativsystemer. Nå er tiden kommet til at man slutter å programmere sine egne forretningssystemer, sier Giacoletti.

- Noe må man fortsatt gjøre selv. Men det gjøres best og raskest og mest effektivt ved å bruke standardisert programvare, uttaler han.

Underskuddet på IT-kompetanse i Europa og USA vil forsterke denne tendensen. Oracle markedsfører det synet at programvare for e-handel nå er hyllevare på samme måte som kontorsuiter er det. Giacoletti mener at dersom man regner på sakene, vil det lønne seg til og med for hardnakkede brukere av AS/400-systemer å gå over til hyllevare.

Grøttum vil ikke kommentere om dette vil omsettes i konkrete kampanjer i AS/400-landet Norge.

Til toppen