Oracle trapper opp mot nettskyen

Sakte, men sikkert, supplerer Oracle lisensmodellen med programvare som tjeneste.

Wall Street Journal er blitt vist et Oracle-dokument der det gjøres rede for syv nye online-pakker med bedriftsapplikasjoner. Pakkene dreier seg blant annet om verktøy for salgskampanjer, og for å spore ansatte og jobbsøkere. Det skal også være løsninger for markedsføring, produktstyring og en spesiell pakke for forsikringsbransjen.

Det er ikke kjent når de nye online-produktene kommer på markedet.

Oracle har hatt denne typen produkter på markedet i flere år, under merkelappen «software as a service», blant annet salgsstøtte fra Siebel. En opptelling tyder på at Oracle per i dag allerede har rundt ni produkter innen SaaS.

Det er følgelig lite trolig at det dreier seg om noe forsøk på å legge om strategien, slik Wall Street Journal forsøker å antyde. Det er snarer et resultat av at selskapets store mellomvaresatsing, «Fusion», er kommet på plass, og at det følgelig er langt enklere å tilpasse applikasjoner til å kjøres som tjenester.

I den grad kundene faktisk etterspør det, kan man vente stadig flere Oracle-produkter tilbudt etter abonnementsmodellen, eller gjennom den såkalte nettskyen.

    Les også:

Til toppen