Oracle utnytter misnøye med Red Hat

Gartner mener Oracle «Unbreakable Linux» utnytter kunders misnøye med Red Hats support.

Analyseselskapet Gartner har kunngjort en vurdering av Oracle «Unbreakable Linux», der Oracle garanterer kunder en Linux som er fullt ut kompatible med Red Hat, men der supportkostnadene er redusert med 40 prosent.

    Les også:

– Gartner har tidligere advart at Red Hat brukere sannsynligvis vil få stadig større problemer med support og service etter hvert som Linux-baserte forretningskritiske systemer blir mer komplekse, heter det i vurderingen. – Brukere har også fortalt oss at verken Red Hat eller Oracle har vært kjappe til å løse problemer med implementasjoner av Oracle Database 10g.

Ifølge Gartner har dette ofte ført til ansvarsfraskrivelse, og Red Hat er blitt oppfattet som passive. Det har fått mange kunder til å bytte til Unix eller til en annen Linux, blant annet Novell Suse.

Oracles utspill går ut på å ta på seg et helhetlig ansvar for både operativsystem og database.

Gartner vurderer Oracles tilbud som mer fullstendig enn Red Hats, og at Unbreakable Linux gjenspeiler selskapets ambisjoner om å øve mer innflytelse på bedrifters bruk av Linux, befeste sin database, og styrke Linux mot Windows.

Gartner framhever også at Oracle tar på seg å holde kundene skadesløse i tilfelle søksmål for mulige patentovertredelser i Linux.

Ifølge Gartner viser Oracles inntreden på markedet for Linux-support hvordan kommersielle aktører innen programvare kan hente forretningsmodeller fra åpen kildekodeverden og utnytte dem til sin fordel. Red Hat kan forvente bremset vekst, og kanskje også tvil om selskapets overlevelsesevne.

Blant anbefalingene Gartner gir til fornøyde Red Hat-kunder, er at de reforhandler supportavtalen. Storkunder bør forvente 50 til 70 prosent rabatt på listeprisen, heter det.

Til toppen