Oracle vil bli verdens innholdsforvalter

Som ledd i en strategisk dreining fra database til applikasjoner, vil Oracle satse på innholdsforvaltning.

Tidlig i desember avholder Oracle det stort anlagte kundearrangementet OpenWorld i San Francisco. Arrangementet ventes å gjenspeile en fornyet satsing fra selskapets side på såkalt mellomvare – programvare til serverlaget utenfor database- og transaksjonstjenerne.

Ifølge forhåndslekkasjer til ZDNet, forbereder Oracle å lansere fem nye pakker, for henholdsvis beslutningsstøtte («Business Intelligence»), integrasjon, identitetsforvaltning, portaler og skjemaer, samt lansere en stort anlagt pakke for innholdsforvaltning («Content Management»).

Innholdsforvaltningen bærer kodenavnet Tsunami, og beskrives som en spesialisert server for å håndtere forretningsinformasjon som i dag lagres som egne dokumenter eller som e-post. Den vil bygge både på Oracles database og på applikasjonstjeneren, og vil få en arkitektur tilsvarende samarbeidspakken Oracle Collaboration Suite.

ZDNet siterer produktsjef Rich Buchheim dit hen at Tsunami skal være et innholdsforvaltningssystemet for ikke-spesialister i store og mindre bedrifter. Det skal være funksjonsrikt, skalerbart og allment med tanke på å dekke behovene til de store, samtidig som det skal være tilrettelagt for bruk av folk som ikke er innholdsforvaltere på heltid. Buchheim lover en svært konkurransedyktig pris.

Oracles markedssjef Robert Shimp sier til ZDNet at han er klar over utfordringen dette innebærer for selskapets salgskorps, som nå er under omskolering for å refokusere fra relasjonsdata og transaksjoner til applikasjoner og innholdsforvaltning. I forhold til konkurrenter som IBM og Microsoft – som Shimp mener har levert enten for smale eller for dårlig skalerbare produkter – er han optimistisk med tanke på Oracles muligheter. ZDNet utfordrer ham ikke med tanke på etablerte spesialister som Interwoven, Documentum (overtatt av EMC i desember i fjor) og Open Text.

I dag utgjør mellomvare en liten brøkdel av Oracles totale forretning. Den innbitte kampen for å overta PeopleSoft – og innrømmelsene av at også blant andre BEA ble vurdert for oppkjøp – gjenspeiler selskapets erkjennelse av at strategien må legges om for å hindre andre programvarehus fra å betrakte databasen som ren hyllevare og selv stikke av med det stadig større markedet for mellomvare. Ifølge ZDNet er nyorienteringen positivt mottatt blant analytikerne.

    Les også:

Til toppen