Det var under sitt åpningsforedrag på utviklerkonferansen iDevelop 99 i Burlingame i California mandag Oracles karismatiske CEO, Larry Ellison, kom med utspillet om at all omsetning av selskapets programvare om et års tid ville gå gjennom dets nettbutikk Oracle Store, skriver PC Week Online.
Han la videre frem spådommer om at selskapets igangsatte pilotprosjekt, Business Online, en vakker dag ville vokse seg større enn Oracle selv. Ifølge Reuters vurderer Oracle å skille ut Business Online som et eget selskap.
Dette sa Ellison - ordrett: "Om ett år vil den eneste måten du kan kjøpe vår programvare på være gjennom Oracle Store... Vi ønsker å være et e-business-selskap helt og fullt."
Ifølge TechWeb online vil Oracles Internett-satsing spare selskapet for en halv milliard dollar - over 3,8 milliarder norske kroner - bare gjennom reduserte papirkostnader (trykkeri-, kontor- og emballasjeutgifter osv.), ikke bemanningskutt
Oracles kanalpartnere ser overraskende nok ikke ut til å frykte selskapets online-satsing.
- Selv om samtlige av Oracles kanal-partnere må kjøpe all programvare fra selskapet over nettet vil ikke dette endre betingelsene nevneverdig. Våre kunder vil uansett måtte kjøpe fra oss fordi de ønsker den merverdien vi kan gi dem, sier markedssjef Mark Byatt hos Oracles største forhandler i England, Morse, til The Register