Orange vil bygge ut raskere enn nødvendig

En av de mange søkerne til UMTS-lisensene, Orange-konsortiet med blant annet Schibsted og Bane Tele, ønsker å bygge både raskere, bredere og bedre enn alle de andre.

Mandag klokken 12.00 ble det såkalte Orange-konsortiet presentert. Sammen med Bredbåndsfabrikken skal Orange bygge ut dekningsgraden bedre enn det som er påkrevd fra Post- og Teletilsynet.
Les mer:
Schibsted i allianse med Orange

Orange ville ikke ut med hvor mye dekning de skal oppnå, men stadfestet igjen at den ville være større enn det myndighetene har satt som forutsetning.

- Dette vil bli forklart i søknaden som går til departementet klokken 14.00, sier Jeremy Sell, som har ledet planleggingen fra Oranges side under forhandlingene.

Orange har sammen med svenske Bredbåndsfrabrikken hele 71 prosent av aksjene i samarbeidet. Resterende 29 prosent av aksjene skal Schibsted, Bane Tele (Jernbaneverket), Nera, Veidekke, Aller-gruppen og Four Seasons Venture sloss om.

Selskapene ville på presentasjonen ikke komme inn på hvor store investeringer som ville være nødvendig, men antydet opp mot 10 milliarder norske kroner.

Samarbeidet er uvanlig stort. For eksempel skal Bane Tele stå for backbone-nettet med sin fiberkapasitet som er knyttet opp mot jernbane-nettet som strekker seg rundt om i landet. Schibsted og Aller-gruppen vil stå bak med innhold.

- Vi skal satse like hardt på dette, som vi gjorde på Internett i 1995, sier Sverre C. Munck, konserndirektør i Schibsted Mulitimedia. Til digi.no sier han at det enda ikke er sikkert hvor mye mediekonsernet skal satse av finansielle resurser.

Veidekke vil bli en viktig partner for konsortiet med sin sterke tyngde på utbyggingen av selve nettet. Nera vil ta seg av utbyggingen av det rent tekniske.

Four Seasons Venture, et av de største risiko-kapitalselskapene, vil hjelpe til med rådgivning og forretningsutvikling.

- Vi ser for oss at teletjenester blir noe mer enn å slå et nummer, snakke og legge på. Det vil handle om integrerte tjenester. Vi tenker oss at dekningsgraden vil ligge på 300 prosent. Det betyr ikke at alle har tre telefoner, men at vaskemaskinen snakker med TV-en, som snakker med bilen. En hel-integrert tjeneste, er det vi vil lage, sier Kenny Hirschhorn, leder for forretningsutvikling i Orange på konferansen.

Til toppen