Ordkløveri fra Playboy

Playboy Enterprises Inc. krever absolutt enerett på ordene "Playboy" og "Playmate". Vil det noensinne vil bli lov å "ta patent på" ord, slik at andre ikke kan legge dem inn som nøkkelord, stikkord eller søketermer?

En meta-tag er et "søkeagn" som legges ut 'bak' et stikkord, nøkkelord, eller en søketerm, for å lure søkemotorer til å sende mer trafikk til nettstedet. Det juridiske spørsmålet om hvorvidt bruk av slike "søkeagn" er brudd på varemerkebeskyttelsen, er blitt diskutert i Playboys søksmål mot tidligere Playboy-modell Terri Welles, skriver magasinet Salon.

Welles bruker ordene "Playboy" og "Playmate" på sin hjemmeside, og i meta-taggene er dette kodet slik at når noen søker på ordet "Playboy", vil Welles' side komme med i noen av søkemotorkatalogene. Playboy hevder at den tidligere modellen med dette truer selskapets varemerke og kaprer Playboys lesere.

Nylig vant Welles første runde av den juridiske kampen, men Playboy har lovet å fremme saken for en føderal ankedomstol.

Salon-spaltisten Scott Rosenberg hadde, da han var kommet til andre avsnitt i sin artikkel, allerede nevnt ordet "Playboy" seks ganger. Han vil også skrive "Playboy" i de tilhørende meta-tagger, fordi det nøkkelordet best beskriver artikkelens innhold.

Rosenberg konkluderer med at hvis Playboys advokater har rett, har han allerede truet selskapets rettigheter og kapret deres lesere.

Welles bruk av meta-tagger er uskyldig, i motsetning til en sak i fjor, hvor Playboy gikk til sak mot en pornoleverandør i Hong Kong som hadde registrert domenenavn som "playboyxxx.com", og fylte sidenes meta-tagger med mange referanser til Playboy, skriver Salon.

Ifølge Salon har noen av sakens observatører uttalt at det er en fundamental forskjell mellom å publisere et ord som "Playboy" på en web-side, og å plassere ordet i en skjult meta-tag, noe som bestemmer sidens plassering på søkemotorkataloger.

På den annen side er ikke meta-tagger et universelt system; noen søkemotorer bruker dem, andre ikke. Hva som blir universelt indeksert, er teksten på web-sider.

Med andre ord; selv Welles forsøk på å unngå juridisk trøbbel ved å legge til en fotnote nederst på siden pålydende "Denne siden er hverken sponset av eller tilknyttet Playboy Enterprises Inc.", kan forårsake at siden hennes dukker opp ved et søk på "Playboy".

Til toppen