Organizer vil ta seg betalt

Til tross for solide trafikktall har ikke Organizer.net lykkes med å selge annonser på e-posttjenesten. Nå skrinlegges ambisjonene om å bygge opp en egen annonsesalgsorganisasjon - i stedet satser selskapet på å ta seg betalt for en reklamefri versjon av sidene.

Organizer AS har som mange andre nettjenester slitt tungt med å få stor nok omsetning bare ved salg av annonser. Selskapet ser seg derfor om etter nye inntektsmodeller, og kaster seg nå på abonnementskarusellen.

I dag går Organizer ut med et tilbud til sine brukere om tilgang til en annonsefri versjon av eposttjenesten. Det nye tilbudet, kalt MoMent, innebærer at brukeren ved hjelp av mobiltelefonen betaler ti kroner for et månedsabonnement. Gevinsten skal ifølge Organizer være en reklamefri, mer oversiktlig og raskere nettjeneste.

- Dette er en ny inntektsmodell for oss som vi er svært spente på. Det har jo gått en debatt den siste tiden om forretningsmodellene på Internett, og mange har uttrykt at de er leie av all reklamen. Nå lar vi brukerne selv velge om de vil ha en gratis men annonsefinansiert tjeneste, eller om de foretrekker en annonsefri tjeneste, sier daglig leder Nicolai Lorentzen til digitoday.no.

Ifølge Lorentzen får Organizer.net mellom 150 og 200 nye brukere hver dag. Alt i alt er det registrert omlag 360.000 brukere på tjenesten, men et flertall av disse er ikke aktive brukere.

- På månedsbasis har vi mellom 70.000 og 80.000 aktive brukere. Mange av brukerne er det vi kaller periodeiske brukere, det vil si at de ikke benytter tjenesten daglig, men typisk når de er ute på reiser eller benytter andre PC-er enn sin egen, forteller Lorentzen som opplyser at Organizer.net hadde 5,7 millioner visninger siste måned.

Selskapet har imidlertid ikke maktet å hente inn vesentlige annonseinntekter på den høye trafikken. Tidligere kjøpte Organizer annonsesalgskrefter fra eksterne annonsenettverk, men selskapet mente at man kunne kapitalisere bedre på tjenesten ved å bygge opp en egen salgsavdeling. Heller ikke dette ble noen suksess, vedgår Lorentzen som kan fortelle at salget nå er outsourcet til Dayrates AS men at en ny avtale skal være signert med Ad Pepper Media AS.

Den nye abonnementstjenesten er basert på en SMS-teknologi som er utviklet av et annet Segmentor-selskap, WapWeb. Betalingsløsningen er såre enkel: Organizer-brukeren legger inn sitt mobilnummer på Moment-siden, deretter mottar brukeren en tekstmelding med kodeordet hun har skrevet inn på Moment-siden. Deretter trekkes automatisk en tier fra brukerens mobilabonnement, og hun kan fjerne reklamen på Organizer-sidene ved å oppgi kodeordet som ble sendt via SMS. Endringen skjer øyeblikkelig. Etter 30 dager kan så brukeren velge om hun vil bestille en ny Moment-periode, eller gå tilbake til den reklamefinansierte versjonen av Organizer.

- Segmentor-selskapene vil etter hvert ta i bruk flere andre mobilkommunikasjonsteknologier som kommer fra WapWeb. Teknologiene vil også bli tilbudt andre nettaktører utenfor Segmentor-sfæren, sier Lorentzen til digitoday.no. Etter hvert vil MoMent-brukere få tilgang til en rekke nye tjenester fra Organizer, lover han. Det er spesielt ulike kommunikasjonsformer over mobilkanalen som vil bli aktuelt, uten at Organizer-sjefen vil røpe mer om hvilke typer tjenester det vil bli snakk om.

WapWeb meldte oppbud i november 2000, men teknologien vil få nytt liv i et nytt Segmentor-selskap som er under etablering, ifølge Lorentzen.


- Hvilke forventninger har dere til innføringen av den annonsefrie abonnementstjenesten?

- Vi begynner rolig, og har sagt at vi vil være fornøyde om vi får 1000 nye brukere den første måneden, avslutter Lorentzen.

Organizer.net er en av fem Internett-satsinger som er underlagt inkubatorselskapet Segmentor ASA. Selskapet eier også tjenestene Bik.no, Bizweb.no, Makemedance.com og Indexity.com.

Til toppen