Orienterer seg globalt under kinesiske eiere

Ansatte i Lenovo Norge merker lite til at eierne er kinesiske, bortsett fra intern e-post på kinesisk.

digi.no har som mål å fortelle om selskapene i det norske IT-markedet. I denne «hjemme hos»-reportasjen har vi vært på besøk hos Lenovo Norge. Tidligere har vi blant annet besøkt Google Norge.

På Mastemyr, i IBMs norske lokaler, holder den kinesiske PC-leverandøren Lenovo til.

IBM var verdens største IT-selskap målt etter omsetning frem til de solgte PC-divisjonen sin til kinesiske Lenovo. IBM eier imidlertid fortsatt 20,9 prosent av Lenovo, og de har et utstrakt samarbeid. IBM-ansatte bruker for eksempel kun Lenovo-maskiner.

Lenovo var et etablert kinesisk storselskap før kjøpet av IBMs PC-divisjon ble offentliggjort 7. desember 2004. Med kjøpet ble Lenovo en internasjonal storaktør over natten, og 1. mai 2005 var de ikke lenger bare et kinesisk selskap. 1. august 2005 var det norske datterselskapet på plass.

– Vi begynte med 14 ansatte da vi ble etablert, sier Hanne Klausen, daglig leder i Lenovo Norge, til digi.no.

Nå er de cirka 30 ansatte, og de er nesten like mange kvinner som menn. Hele 12 av de ansatte fra IBM-tiden jobber der fortsatt.

Lenovo Norge holder til på Mastemyr, like utenfor Oslo.

– De er en stor kunde av Lenovo, og IBM kjører fortsatt standardisering på Lenovo, sier Klausen.

I Lenovo er det nesten utelukkende salg- og markedsføringsstillinger. Service og support håndteres fortsatt av IBM. Det var viktig for de norske kundene, forteller Klausen.

Lenovo fokuserte i utgangspunktet utelukkende på PC-markedet, men de har også så vidt begynt å snuse på servere gjennom et samarbeid med IBM. Tanken er at Lenovo jobber med de små og billige serverne, mens IBM holder sitt fokus på de store og mer avanserte serverne.

Lenovo Norge holder til i samme bygg som da de var en del av IBMs PC-divisjon.

I Kina er imidlertid Lenovo et litt annerledes selskap. Der har de servere fra før av, og de har også hatt egne mobiltelefoner.

– Lenovo var stor mobilleverandør i Kina, sier Klausen.

Mobildivisjonen har imidlertid blitt solgt ut i forbindelse med at selskapet satset mer rendyrket på å bli en global PC-gigant.

Lenovo er i utgangspunktet et kinesisk selskap, men de foretrekker å se på seg selv som et globalt firma.

– Vi har ikke ett hovedkontor, men ett i hver region. Vi legger alltid fabrikker eller kompetansesenter der det passer best. Vi har hele tiden vært opptatt av at vi er et globalt selskap, sier Klausen.

Hun påpeker at i tillegg til IBM, er også mange andre vestlige eiere inne i bildet.

Klausen har vært med Lenovo Norge fra starten. Hun merker lite til at hun nå jobber i et kinesisk selskap.

– Det vi merker primært, er at vi er dedikert PC-selskap, sier Klausen.

Bak denne døren, i en av toppetasjene i IBM Norges bygg på Mastemyr, holder Lenovo til.

– Jeg tenker ikke på at Lenovo er kinesisk. Det eneste jeg merker er noen e-poster der teksten står på kinesisk først, og så på engelsk nedenfor, sier Klausen.

Hun presiserer også at toppledelsen består av en god miks, der vestlige ledere er godt representert.

– Det eneste synlige er at vi har studieturer til Beijing, istedenfor til USA, sier Klausen.

Lenovo Norge rapporterer til selskapets regionale hovedkontor i Paris, i Frankrike, og mesteparten av opplæringen foregår i Europa.

– I Kina er Lenovo store på både konsument- og bedriftsmarkedet, sier Klausen.

Utenfor Kina opererer Lenovo så og si bare i bedriftsmarkedet, i hvert fall foreløpig. Med unntak av noen veldig få globale avtaler, går alt salg i Norge gjennom forhandlere.

– Vi selger mer eller mindre alt gjennom partnere, sier Klausen.

Hun trekker frem Ementor, Umoe IKT og Norsk Data Senter (NDS) som de største forhandlerne i Norge, men legger til at Komplett også begynner å bli store.

Lenovo har vært bevisste på å vektlegge kvalitet og innovasjon, selv om mange forbinder Kina med et land for billig masseproduksjon.

– Vi skal vinne kunden på innovasjon og kvalitet. Det er ingen hemmelighet at PC-bransjen er presset på pris, men prioritet 1 er å levere beste produktene, sier Klausen.

Det er litt av grunnen til at Lenovos viktigste innovasjonssenter ligger i Beijing.

Kineserne satser hardt på OL i Kina, og Lenovo bruker anledningen til å markedsføre seg selv gjennom arrangementet. De står også bak den IT-tekniske delen av arrangementet, og de har designet selve fakkelen som skal brukes til å tenne den olympiske ild.

– I Kina er Lenovo en fullverdig leverandør. Vi skal drifte alt av IT-infrastruktur. Det å drifte OL er som å drifte et Fortune 500-selskap, sier Klausen.

Linda, Hanne Klausen og Kirsten Solseti Lenovo Norge.

Til toppen