Origo på egne ben

Etter samtaler mellom Telenor og Schibsted ble det fredag 13 desember klart at Origo ikke blir en del av "nye" SOL.

- Vi stod overfor to alternativer der vi kunne videreføre Origo som i dag eller vi kunne videreføre deler av virksomheten, sier administrerende direktør i Telenor Plus, Peter Pay til digi:media.

Resultatet nå er at det ansatte i Origo får tilbud om å drive videre som eget selskap med en del starthjelp fra Telenor, samt en forpliktelse om at en eventuell publisering av Origo skal skje gjennom SOL.

Pay sier at alternativet er at de ansatte i Origo får tilbud om alternativt arbeid i SOL eller Telenor Media. - Dette er nødvendigvis ikke arbeidsoppgaver er de samme som folk har i dag, sier Pay.

Telenor gir med andre ord opp prosjektet om å levere innhold til Internett. Pay sier at det ikke har vært en enkel beslutning å komme fram til. - I arbeidet med å planlegge SOL har Telenor og Schibsted hatt en klar målsetning om at SOL skal være innholdsnøytral, og at det derfor ikke har vært plass til redaksjonelle produkter.

Ifølge Pay har arbeidet med Origos fremtid pågått lenger enn samarbeidsplanene mellom Schibsted Nett og Telenor Online. - Nå fikk vi et prospekt på bordet, noe som ville kommet uansett. Resultatet nå er at vi mener risikoen for at Origo ikke skulle kunne skaffe seg inntekter nok til å drive for egen maskin i fremtiden var for stor til at vi ville ta den.

Vi vil derfor forsøke å finne andre løsninger for innholdssatsingen i Telenors regi, sier Pay.

Til toppen