Origo selger seg til Office Systems

Den nettbaserte innholdsleverandøren Origo selges til Office Systems for fattige 12 millioner kroner.

Den nettbaserte nyhets- og innholdstjenesten Origo ble etablert av Telenor Media i 1995, men har siden 1997 vært eid i stor grad av ansatte. Dette selskapet skal nå tilføre det norske, børsnoterte selskapet Office Systems spisskompetanse innenfor Internett-publisering med vekt på tjenester og konsepter.

Oppkjøpet av Origo skal hjelpe Office Systems med å utvide sitt tjenestespekter med for eksempel spesielle nyhetstjenester for Internett, og sikrer at selskapet kan tilby sine kunder trafikkgenererende tjenester i tillegg til avanserte tekniske løsninger, skriver selskapet i en pressemelding.

Dette oppkjøpet kommer rett etter at Cecilie Norland sluttet i stillingen som ansvarlig redaktør i Origo, for å bli direktør og ansvarlig redaktør for A-pressen Interaktiv.

Origo har 6 ansatte samt en nettverk av frilansere. Selskapet leverer nyheter innenfor Internett, økonomi, populærvitenskap og underholdning.

I 1999 fikk Origo et resultat på 600 000 norske kroner, med en omsetning på 6 millioner kroner.

Office Systems kjøper hele selskapet ved å utstede mer enn 2 millioner aksjer. Basert på onsdagens aksjekurs i Office System, vil da prisen ligge på omtrent 12 millioner kroner.

Office System har også kjøpt opp det svenske Internett-selskapet Teampro. Dette selskapet jobber innenfor programvareprodusenters volumlisenser. Kjøpesummen for dette selskapet er ikke kjent.

Til toppen